is er een andere naam voor deze dwanggedachten?

Als iemand dwanggedachten heeft, de angst om iemand wat aan te doen dan weten ze altijd wel dat ze dat nooit zullen doen.
Maar ik weet niet zeker dat ik het niet zou doen en ben bang dat ik wel doe!
Ik krijg dan juist de drang om wel iets te doen en daar word ik bang van! Is dat iets anders als de 'normale' dwanggedachten?'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (5)

een dwangneurose kun je ook zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je omschrijft zijn dwanggedachten plus angst, het is een samenhang van dwangmatigheid en angst dat je overvalt, het beste kun je hulp vragen bij een deskundige, als je het moeilijk vind neem een vertrouwd persoon in de arm en overleg jou situatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je jezelf trainen zodat je wel sterk genoeg bent om met die gedachten om te gaan. Denk hierbij dan aan een uitdagende hobby en/of een sport of een combinatie ervan om jezelf weer "up to date" te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kern van die dwanggedachte is juist dat je bang bent dat je het echt zou kunnen doen. De kans is niet groot, maar de angst is (onevenredig) groot.
Dat is juist kenmerkend aan dwanggedachtes.
Als het je teveel in de weg gaat zitten, kun je hulp zoeken, bijvoorbeeld je via de huisarts laten doorverwijzen naar een therapeut (kan soms opgelost worden met heel korte therapie) of misschien kande huisarts je al geruststellen.
Maar de gedachtes op zich zijn helemaal niet zo vreemd, ik ken veel mensen die het weleens gehad hebben (en er ook weer 'overheen gegroeid' zijn).
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zul je altijd een keuzemoment hebben om wel of geen geweld te gebruiken. Het op die manier denken over watmisschien kan gebeuren, is niet handig. Met deze vorm van helderziendheid help je jjezelf echt niet. Praat er eens over met een deskundige coach. Kom los van deze inefficiente gedachte want het geeft verwarring bij je.