Bedoel je soms bordeline???
Is genetische aanleg,kun je weinig aan voorkomen.. Met medicijnen wel goed controleerbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borreltje is als enige persoonlijkheidstoornis niet te reguleren met medicijnen. Enige wat aantoonbaar de scherpe kantjes eraf haalt is een VERS-training! Deel 1 en 2
Het is een psychiatrische aandoening. Kan iedereen met een bepaalde aanleg krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer scherp opgemerkt, maar door welke aanleg kan je het krijgen .....zoals de vraag zeg maar.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde aanleg als die ervoor zorgt dat je andere ziektes krijgt. Een bepaalde gevoeligheid. Andere factoren bepalen of je het krijgt. En in welke mate.
Maar wat is precies je vraag? Of je er zelf iets aan kunt doen?
Deels genetisch. Borderline ontstaat vaak na een traumatische gebeurtenis en komt vaker bij vrouwen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ontstaan van Borderline

Borderline ontstaat door twee factoren, het eerste is aangeboren gevoeligheid, het karakter. Het tweede is een symbiose-probleem in de vroege jeugd. Door welk probleem dan ook (veel sexsueel, fysiek of psychisch misbruik) voelt het jonge kind zich eenzaam en zonder goede band met de ouders. Het kind mist vooral fysiek contact en aandacht. Dit probleem blijft het hele leven spelen bij Borderline patiënten. Volwassen patiënten lijken nog steeds kind te zijn op emotioneel gebied en reageren ook als een jong kind, snel angstig, onzeker, bang voor de wereld, eeuwig op zoek naar veiligheid en geborgenheid.

de rest van de interessante en duidelijke uitleg lees je op
http://www.borderline-hulpgroep.com/borderline.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline is een gedrachsstoornis. Hiermee kan je geboren worden maar veel patienten krijgen deze stoornis op een leeftijd rond hun 18 jaar. Oorzaken zijn geestelijke verwaarlozingen en misbruik als jong kind. Borderliners zijn altijd opzoek naar vrienden maar kunnen deze slecht of moeilijk vasthouden. Ze denken er zelf gericht en zijn bang voor de werkelijkheid. Er bestaan goede therapieen voor en ook medicijnen. Maar een borderliner is moeilijk over te halen tot een behandeling. Zij vinden dat er niets mis is met hun zelf het licht altijd aan andere. Hert samenleven met een borderliner als moeder of partner is een zware opgave. De stemmingwisselingen zijn moeilijk te hanteren.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dat zeg ik niet maar het is wel een stoornis er bestaan wat mildere vormen en extreme die zelf de nijging hebben tot zelfdoding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn inderdaad geen verschillende types Borderline, de aandoening is vrij eenduidig en duidelijk omschreven, maar je kunt er NIET mee geboren worden.
ronron1212
13 jaar geleden
Aangeboren factoren die mee werken om borderline te ontwikkelen
Biologische factoren: Aanleg is de belangrijkste biologische factor. Heftige emoties, impulsief gedrag en snel angstig zijn, kunnen in de aanleg van mensen aanwezig zijn: men wordt hiermee geboren.
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor het ontstaan van een borderline stoornis. Het ontstaan van de stoornis wordt meestal gezien als een combinatie van aanleg en omstandigheden (bio-psychosociaal model).
Bio staat voor biologisch en heeft te maken met aanleg, lichamelijke factoren, erfelijkheid. Bij de borderlinestoornis zijn impulsiviteit en emotionele instabiliteit waarschijnlijk in aanleg aanwezig.
Psycho staat voor psychologisch, en heeft te maken met de opvoeding, ingrijpende gebeurtenissen en ervaringen. Bij mensen met een borderline stoornis is vaak sprake geweest van een instabiele gezinssituatie en/of ingrijpende ervaringen, zoals mishandeling, seksueel misbruik, scheiding van de ouders. Echter: niet alle Borderliners hebben zo'n verleden, en het is ook niet zo dat iedereen met zo'n verleden een borderlinestoornis ontwikkelt. Er zijn deskundigen die hechtingsproblematiek zien als kernpunt van de borderline stoornis. Borderliners hebben geen stabiel beeld van zichzelf, en hebben vaak moeite zich aan anderen te hechten. Of ze hechten zich veel te sterk, of juist helemaal niet. Sociale staat voor de omgevingsfactoren (maatschappij, de cultuur waartoe iemand behoort). Borderline lijkt vooral voor te komen in de Westerse wereld. Het zou kunnen dat onze maatschappij, waar mensen onder relatief grote druk moeten presteren, waarin individualisme hoogtij viert, en waarin normen en waarden minder duidelijk zijn, een rol kan spelen bij het ontstaan van de borderlinestoornis.
Het is niet goed mogelijk een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Wel kunnen we sterk vermoeden dat het gaat om een combinatie van factoren die uiteindelijk bijdragen aan de stoornis. Een factor op zich is niet 'de oorzaak' van het ontstaan. Het is een complex van factoren die de stoornis tot gevolg heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Zo'n prima uitleg en dan een min? Mijn plusje zal het een beetje goed maken! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel Ivana, :)
de min zal wel een andere reden hebben waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeer goed antwoord.
volgens mij krijg je de diagnose borderline als je gezien en onderzocht bent door een psychiater of - assistent. Deze aandoening is veelal aangeboren en die krijg je niet van 'iets'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline is een psychiatrische aandoening, die vaak voorkomt bij mensen met een traumatische jeugd en hechtingsproblematiek. Je moet er wel een zekere gevoeligheid voor hebben, maar je krijgt het niet voor een besmetting van eender welke aard.

Vaak lopen deze vrouwen (ook wel meisjes) in de puberteit of vlak daarna tegen problemen aan die zijn terug te voeren op problemen uit hun eerste kinderjaren.

Mensen met borderline hebben vaak een wat kinderlijk (als ik dat mag zeggen) gedragspatroon ; impulsief, heel zwart-wit-denken, overal extreem op reageren, emotionele instbiliteit (jantje lacht jantje huilt), zich heel erg vastklampen aan een persoon of die juist steeds weer afstoten en daardoor moeite met relaties. Ook nemen ze slecht hun verantwoordelijkheden op en kiezen ze graag de makkelijkste weg.
Een erg laag gevoel voor eigenwaarde, vaak wederom onstaan in de jeugd, is daar in de regel de oorzaak van.

Er schijnt wel een erfelijke component in het spel te zijn, maar helemaal zeker is dat niet. De opvoedingspatronen waardoor een borderline 'getriggerd' kan worden gaan namelijk natuurlijk OOK over van moeder op dochter.