Wat is meelijden? lijdt je dan mee?

Lijdt je mee, of is het een mee gevoel positief of negatief

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het woordt medelijden geeft aan dat je je persoonlijk betrokken voelt bij het leed van anderen en je jezelf daarmee op een bepaalde manier mee vereenzelvigt.

Een professionele hulpverlener zal maar zelden zeggen dat hij medelijden heeft met een patiënt. Hij zal dit eerder medeleven, begrip of een empathische opstelling noemen. Dit houdt in dat hij zich kan verplaatsen in de situatie van de patient zonder dat hij zich vereenzelvigt met het leed van de ander. Zo is hij of zij betrokken en houdt tegelijkergtijd een proffessionele afstand. Op die manier kan de hulpverlener optimale zorg verlenen, zonder de problemen van de patient mee naar huis te nemen.

Als je geen professionele hulpverlener bent is het ook mogelijk om empathisch te luisteren en de juiste adviezen te geven, zonder dat je daar zelf aan onderdoor gaat. Je kunt zorgen voor nabijheid en troost, maar tegelijkertijd voldoende afstand houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ben je één met de ander, dan is meelijden positief en dan krijgen beide partijen, de eenheid dus, energie...
In dit geval is er meelijden... en dat levert op...

Ben je niet één met de ander, dan is meelijden negatief en kost het beide partijen energie...
In dit geval is er lijden ten koste van de ander... en dat zuigt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
feitelijk gezien wel, althans je probeerd het, alleen heeft die gene met lijdt, een zwaarder gevoel als jij probeerd te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medelijden is in de gesproken taal afgezwakt naar de betekenis van "ik vind het erg" maar van enig empathie of inlevingsvermogen is weinig sprake. Dus nog minder als "samen lijden"Als je echt medeleven of medelijden voelt, stelt ziich onmiddellijk daarna de vraag :"Wat kan ik doen om je lijden te verzachten?"En niet uitsluitend in de zin van christelijke naastenliefde maar gewoon uit respect voor de medemens als zijn lijden je aangrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat je dan mee-lijdt, want als iemand iets ergs vertelt over zichzelf, blijft je dat wel bij, doet dat pijn, je wil (meestal) niet dat iemand anders ongelukkig is.
Het is een positief gevoel, denk ik, omdat je weet wat slecht en wat goed is en omdat je sympathie toont, een goede eigenschap. Als je geen medelijden hebt, kun je dan wel hard zijn van binnen, een sterk mens, maar daar heeft iemand anders niks aan.