Je kunt de eerste zes weken geen zwaar lichamelijk werk doen, en ook met licht huishoudelijk werk moet je terughoudend zijn. De wond moet goed kunnen genezen.

Verder zijn er geen medische gevolgen voor de donor. Iemand die een nier doneert, heeft niet meer kans op een nierziekte dan iemand die zijn beide nieren nog heeft. De meeste donoren kunnen met zes weken tot drie maanden hun normale leven weer oppakken. Hoewel er geen direct medische noodzaak toe is, adviseren transplantatiecentra donoren om één keer per jaar terug te komen voor een check-up, of om dit via de huisarts te laten doen.

De nierstichting heeft een mooie uitgebreide folder over nierdonatie bij het leven. Dit komt relatief veel voor, 54% van de getransplanteerde nieren in 2008 kwam van een levende donor!

http://www.nierstichting.nl/asset/folders/nierdonatie-bij-leven.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer een mooi antwoord: +

Andere antwoorden (2)

Je kunt alles nog als je een nier doneert, je merkt er niets van. Alleen moet die ene nier wel gezond blijven.
11 jaar geleden
lees het boek van A.H.J. Dautzenberg - Samaritaan. Hij heeft RL! nier afgestaan en dus dit boek geschreven. Ook de gesprekken in het ziekenhuis voorafgaand heeft hij hier in verwerkt.