wat in het slakkenhuis bepaalt de gevoeligheid (16Hz - 20.000Hz) van het oor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
n.a.v. een heel aantal vragen achter elkaar: ben je je huiswerk vergeten te maken voor vandaag? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle informatie moet ik op het internet zoeken, maar zulke vragen is toch onmogelijk? :p. het is niet voor vandaag nee, ik wil het wel vandaag af hebben, dan ben ik er van af, en nog is een repetitie vandaag nog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
makelijk een site zoeken waar vragen op staan

Het beste antwoord

De trilhaartjes. De binnenkant van het slakkenhuis is voorzien van allemaal kleine trilhaartjes, die de verschillende geluidsfrequenties opvangen en omzetten naar geluid. Naarmate je meer aan harde geluiden wordt blootgesteld, beschadigen deze trilhaartjes en zal je gehoor achteruit gaan. Afhankelijk van het soort geluid waar je aan blootgesteld bent, kan dit gehoorverlies voornamelijk plaatsvinden in het hoge gebied (sowieso met de ouderdom begint de afname in het hoge gebied), het lage gebied, of, de vervelendste, in het middengebied, waar ook spraak zich bevindt. Vooral harde muziek op regelmatige basis, hetzij in een bar of discotheek, hetzij door een koptelefoon, richt veel schade aan in het middengebied.

Na een lange periode te zijn blootgesteld aan lawaai, wil het nog wel eens gebeuren dat je oren fluiten / tuuteren. Ik heb ooit eens ergens gelezen - al zal dat wel erg poëtisch gesteld zijn - dat dat de laatst keer is dat je die frequentie hoort; een soort zwanenzang. In ieder geval is het bij regelmatig optreden wel degelijk een indicatie voor gehoorverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat wordt bepaald door het aantal hele trilhaartjes die je nog hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het slecht uitleggen, maar hier een poging;

In je slakkehuis zit een 'strook' waarop 'haartjes' zitten. Deze haartjes vertalen het geluid naar een signaal dat je zenuwen doorgeven.

In je oor onstaan 'staande golven' als gevolg van het geluid. Deze golven stimuleren specifieke delen van de 'strook' met haartjes, En afhankelijk van de positie op de strook zijn de haartjes dus gevoelig voor een bepaalde hoogte van het geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt bepaald door de lengte van de trilhaartjes in de vloeistof... Want de kleinste zullen bij 20.000 Hz trillen, en de laagste bij 16 Hz... Wil je hoger of lager kunnen horen, dan har je of langere of kortere trilhaartjes moeten hebben, dus de limiet ligt hem in de lengte van de trilhaartjes... En daar kun je niet aan tornen, die limiet...