vererft een kind een eigenschap door een x of door een y chromosoom?

Bij de geboorte is een kindje normaal en gezond dan blijken later sommigen autistisch ( op het spectrum van asperger tot klassiek). Een ander kindje blijkt op de lagere school dyslectisch.
Ouders met zulk een kindje worden voorgelicht en zo hoor je steeds vaker dat het vererfde gen dat tot autisme leid in geval van een zoon op het x chromosoom moet liggen omdat het y chromosoom als leeg wordt beschouwd echter waar ligt het gen dan als het een dochter is?
In mijn omgeving zie ik vaak dochters met dyslexie wiens vaders ook moeite hadden met lezen en spellen.. (Overigens prima vaders die juist speciaal zijn op gebied van muziek , weg onthouden of sociaal netwerken bv).

Is het y chromosoom een leeg chromosoom; levert het geen erfelijke eigenschappen?
Hoe vererft dyslexie? via vader moeder of beiden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wat autisme betreft is er al aardig wat onderzoek gedaan naar erfelijkheid en er blijkt inderdaad een verband te zijn. In sommige families komt autisme vaker voor dan in andere, en als ouders al 'auti-trekjes' hebben is de kans groter dat hun kind autisme heeft. Dit wijst er op dat er een erfelijke component is.

Erfelijkheidsonderzoek heeft tot nu toe tenminste een 8-tal locaties op de genen aangewezen die mogelijk bijdragen aan de uiting van autisme, dus het is onmogelijk om te zeggen dat autisme op de X of de Y ligt. Het is een combinatie van genen die samen de uitkomst 'autisme' of 'dyslexie' opleveren.

In mijn familie wordt dyslexie trouwens langs de vrouwelijke tak doorgegeven (mijn moeder is dyslectisch en mijn dochter is dyslectisch) en hebben we allemaal auti-trekjes en enkele echte autisten. The force is strong in my family!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vrouw heeft twee X-chromosomen, waarvan één geërfd van haar moeder en één van haar vader.

Een man heeft één X- en één Y-chromosoom. Het X-chromosoom komt altijd van zijn moeder, het Y-chromosoom altijd van zijn vader.

Het Y-chromosoom is inderdaad behoorlijk 'leeg'. Het is zelfs fysiek kleiner dan het X-chromosoom, zie afbeelding.

Als een bepaalde erfelijke aandoening vooral, maar niet uitsluitend voorkomt bij jongens, dan gaat het meestal om een recessief gen op het X-chromosoom. Meisjes krijgen de aandoening dan als ze het gen van vader én moeder erven.

Jongens maken er veel meer kans op omdat ze het gen maar één keer hoeven te erven, van hun moeder. Het gen komt dan tot uiting omdat er niet een tweede X-chromosoom is met een dominant gen voor 'niet-die-aandoening'.

Dochters kunnen dus inderdaad een aandoening die overerft via het X-chromosoom krijgen als hun vader én hun moeder dat gen hebben. Bij de vader zal dat gen (omdat hij maar één X-chromosoom heeft) dan ook altijd tot uiting zijn gekomen.