Geen bacteriële infectie oplopen of een ander middel gebruiken dat de bacteriën kan doden.

Daarnaast kunnen veel bacteriën door het afweersysteem van (gezonde) mensen worden aangepakt zonder penicilline of andere medicijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wikipedia hierover:

"Sinds eind jaren veertig is er een nieuw probleem bijgekomen: resistentie. Bacteriën kunnen na verloop van tijd door verandering van eigenschappen ongevoelig worden voor bepaalde antibiotica. Bij penicillines gaat het dan vaak om bacteriën die de bèta-lactamring van het penicilline door een speciaal enzym, bèta-lactamase, kunnen openknippen. Wanneer dat het geval is, moet voor bestrijding van de door die gemuteerde bacteriën veroorzaakte aandoening(en) een nieuw antibioticum worden gevonden."

Toegevoegd na 5 minuten:
Tip: artikel op Kennislink:

http://www.kennislink.nl/publicaties/bacterien-en-antibiotica-resistentie

Toegevoegd na 8 minuten:
Het lastige is dat penicilline een vrij algemeen en breed werkend middel "was". Als een bacterie resistent is zullen er mogelijk medicijnen kunnen worden ontwikkeld tegen (waarschijnlijk) alleen die ene bacteriesoort.

Voor veel bacterieinfecties zijn die middelen er niet. Dan is het te hopen dat bacteriën de resistentie voor penicilline ook weer kwijtraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat is al aan de orde met de MRSA bacterie
die is ook resistent tegen pencilline alleen 1 soort antibiotica kan hij nog niet tegen

daarom krijg je dat ook in uiterste gevallen voorgeschreven en moet je de kuur afmaken

dit om je lichaam en die bacterien er niet resistent tegen te laten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al methoden in ontwikjkeling waardoor bepaalde medicatie dmv. nano-bolletjes gevuld met stoffen, in de bacterie worden gebracht. Net als met bestrijding van andere niet of slecht behandbare ziekten (kanker, diabetes)gaat men steeds meer op moleculairniveau werken met alle mogelijkheden van dien.
Daarbij wordt gekeken naar de eiwitstructuren.
Uiteindelijk zal de mensheid het wel weeronder de knie krijgen en zal de natuur wel weer met een andere kwaal op de proppen komen.
Het blijft dus nog wel een een race tussen de mens en de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niks. Dan moeten we net als vroeger bij een infectie zelf de strijd weer aangaan, en wordt het wer net als vroeger ' er op of er onder' en kunnen we weer overlijden aan wat nu simpele aandoeninkjes lijken. Kort gezegd,dan gaan we weer terug naar het pre-antibiotica-tijdperk. Met dit verschil dat nu de hygiene iets beter is en we meer middelen tot onze beschikking hebben, maar laten we toch maar hopen dat het zo ver niet meer hoeft te komen.

Een aantal zeer vervelende bacteriën ZIJN al zo ongeveer overal immuun voor, en dat is een groeiend probleem in de gezondheidszorg.