Kan je over een allergie voor katten heengroeien?

Mijn zus was vroeger erg allergisch, maar tegenwoordig lijkt het wel over. Bij vrienden met katten heeft ze nergens last van. En nu zit ze er aan te denken zelf een kat te nemen.
Of zou het soms weer erger worden als ze weer dagelijks met zo'n dier in aanraking komt?

En is het mogelijk dat je voor het ene ras minder allergisch bent dan voor een ander ras? Die vriend van haar heeft een siamees en daar heeft ze dus ook geen last van...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Antwoorden (6)

Jahoor dat kan, toen ik jong was (6 jaar) kregen we een kat in huis maar aangezien ik hier allergisch voor bleek te zijn hebben we de kat toen ergens anders ondergebracht. Echter nu ik 20 ben heb ik nergens last meer van, dus ik ben er overheengegroeid. Dit is dus waarschijnlijk ook het geval bij je zus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder was vroeger ook allergisch voor katten, maar toen we er een hadden was het over, dus dat kan zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft een allergie voor alle dieren met haren. Dat heeft ze al vanaf haar 10e. Zij zegt altijd dat het niet over kan gaan. Ik denk het eerlijk gezegt wel. Ik denk dat als je maar lang genoeg met dieren omgaat, dat het dan wel over kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een allergie is iets grilligs: het kan er zomaar zijn en het kan zomaar weg zijn. Maar ook later weer opspelen. Het is niet te voorspellen. Ook een allergietest heeft geen voorspellende waarde, wel toont het de huidige reactie op het allergeen aan.
Een allergie voor katten betekent niet automatisch voor ALLE katten. Het kan per ras verschillen, omdat het ene ras meer huidschilfers verliest dan het andere.
Maar om even specifiek op je vraag terug te komen "kan je over een allergie voor katten heengroeien?" Ja, dat kan, maar er is altijd een kans dat de allergie later weer de kop op steekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook erger worden zoals ik ik had nooit last van allergie maar nu heel erg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wel.

Mijn partner is zijn hele leven zwaar allergisch geweest voor alle dieren. Als hij bij mij en mijn honden en katten in huis kwam, was hij binnen 5 minuten hartikke ziek (niesen, tranende ogen, werd allemaal steeds erger en dan moest hij naar bed, zo ziek).

Omdat ik niet van plan was om mijn dieren de deur uit te doen, heb ik gezocht naar van alles. Ik kwam uiteindelijk een studie van het UMCG-ziekenhuis tegen (dat was rond 2003). Het idee was om mensen met een dierenallergie overmatig bloot te stellen aan de huidcellen waar ze allergisch voor zijn door ze een soort entingen (3 stuks in 1 jaar) te geven, om zo een immuniteit ervoor op te bouwen zodat men er niet meer ziek van wordt.
Dat klonk mij wel logisch in de oren, maar had zelf natuurlijk geen entingen ;-)

Mijn aanpak: vanaf het moment dat mijn partner bij bij in kwam wonen de dieren overdag op ons bed laten liggen, zodat mijn partner de hele nacht blootgesteld zou worden aan hun haren/huidcellen. Het heeft een maand of 9 geduurd, maar sindsdien is hij er helemaal van af, al bijna 8 jaar lang. Nu, als hij de kat knuffelt, kriebelen de haartjes wel (maar bij mij ook, ze heeft een rare vacht ;-)), maar wordt hij er niet meer ziek/verkouden/loopneus van.

Dit zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik denk wel dat voor een gedeelte van de allergische mensen het een kwestie is van 'wennen'.

Ik google'de even en het staat zomaar online:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/allergiehuisdieren.htm
kijk bij Hyposensibilisatiekuur