Hoe kom ik van nachtelijk kuitspierkramp af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem s'avonds 2dragees ihibin100mg,in ,voordat je naar bed gaat.Dit gebruikt mijn man op doktersvoorschrift.Dit kun je alleen bij de aphoteek kopen.Deze dragees moet je zelf betalen,helaas.De kosten zijn ongeveer 15 euro,per doosje van 90 stuks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even ter aanvulling:Deze dragees zijn in de vrije verkoop,dus hoef je er niet voor naar de huisarts!Ze zijn echter alleen verkrijgbaar bij de apotheek.

Antwoorden (7)

Banaan eten. Hier zit kalium en en gebrek aan kalium is vaak de oorzaak van kuitkramp.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, magnesium bedoel ik! Stom stom!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicamenteuze therapie
Overweeg bij nachtelijke spierkrampen alleen geneesmiddelen voor te schrijven als de klachten ernstig zijn en ondanks niet-medicamenteuze adviezen aanhouden. Het gebruik van dopamineagonisten, zoals bij RLS, heeft bij nachtelijke spierkrampen géén zin.
(Hydro)kinine
In Nederland is voor gebruik bij nachtelijke spierkrampen alleen hydrokinine op de markt. Dit middel is ook zonder recept verkrijgbaar (UAD = uitsluitend apotheek of drogist). Overweeg een proefbehandeling met hydrokinine alleen bij niet-zwangeren met aanhoudende, ernstige klachten die gepaard gaan met slaapproblemen (en klachten daarvan overdag). Dosering: bij het avondeten 2 tabletten van 100 mg en voor het slapen gaan 1 tablet van 100 mg. Evalueer het effect na twee tot vier weken.
Bijwerkingen die regelmatig optreden, zijn hoofdpijn, tinnitus, duizeligheid (en vooral bij ouderen toename van de valkans), bittere smaak en maag-darmklachten. Daarnaast is na kortdurend gebruik van therapeutische doseringen reversibel gehoorverlies beschreven. Ernstige overgevoeligheidsreacties (hemolytisch-uremisch syndroom) zijn zeldzaam.6)
Staak ook bij gewenst effect de behandeling na twee tot vier weken en ga na of de klachten wegblijven.11) Geef, als de klachten terugkomen, opnieuw voor twee weken hydrokinine.
Langdurig gebruik van hydrokinine wordt afgeraden. Instrueer de patiënt om bij het optreden van ernstige bijwerkingen contact op te nemen. Geef tijdens de zwangerschap géén hydrokinine.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas moet ik zeggen dat jouw bron dan niet helemaal klopt want ik gebruik baclofen tegen de krampen en dat is alleen op recept verkrijgbaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De min komt NIET van mij want je antwoord is verder goed!
Er zijn verschillende 'huis-, tuin- en keukenmiddeltjes" die goed schijnen te werken om kramp in je kuiten tegen te gaan. De bekendste is ook de simpelste: een stukje Sunlightzeep in een washandje bij het voeteneind leggen. Ook dagelijks een glas melk drinken en magnesiumtabletten slikken schijnt effectief. Voor deze (en nog veel meer) tips: zie bron.
11 jaar geleden
Een oud middeltje is om een een stuk zeep (het liefst sunlightzeep) in een washandje in bed te leggen, mag ook onder het hoeslaken. Het helpt echt volgens personen in mijn omgeving die hier last van hadden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik nog even wachten met wat voor soort medicijn dan ook!

Zeep kun je natuurlijk altijd proberen!

Het beste kun je voor het slapen gaan even stretchen, je gaat met je handen tegen een muur of iets dergelijks staan, 1 been zover mogelijk naar achter en proberen je voet plat te krijgen,beginnen met een paar seconden ( je moet het voelen trekken) en dan je andere been.
Per dag langzaam opbouwen tot een minuutje,doe je dat meteen dan heb je zeer waarschijnlijk de volgende dag behoorlijke spierpijn!

Waarschijnlijk werkt het niet meteen dus als je kramp krijgt dezelfde oefening doen,is even pijnlijk maar dan trekt het wel het snelst weer weg!

Niet erg charmant ;-) maar wel doeltreffend erbij is sokken aan in bed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had ook RLS, althans ik heb nu geen last meer van de vervelende bijwerkingen.
Enige tijd geleden kwam ik een product tegen dat String energie bedsokken heet.
Ik ben zelf heel erg sceptisch ingesteld maar omdat ik enkel aan de zware medicijnen kon gaan of elke nacht rek-strek-oefeningen aan het uitvoeren was heb ik de grens verlegd en de sokken uitgeprobeerd.
Ik moest even wennen aan de tinteling die het met zich mee brengt. Maar na de 1e dag geslapen als een roosje! En enkele weken later lagen ze klaar onder mijn matras, voor het geval dat.

Hoop dat je er wat aan hebt! ik zweer er in ieder geval bij!

Sterkte en succes

MVG Laura

p.s. ik zal de link van de site nog toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voeteneind van je bed wat omhoog doen door bijv. een dik boek onder het matras te leggen.