Kan je je een jaar ouder voelen?

Ik ben een jongen van 13 maar ben groter dan al mijn leeftijdsgenoten, heb allang de baard in de keel, heb al veel lichaamshaar. En alle mensen die ik voor het eerst ontmoet schatten mij 14 á 15 jaar.

Ik ben ook een klas overgeslagen en zit dus bij allemaal mensen van 1 of soms 2 jaar ouder in de klas en ik pas daar helemaal bij.

Kan het zo zijn dat je geestelijk en lichamelijk al een jaar voorloopt of zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Je pubert waarschijnlijk gewoon wat sneller, dat verschilt per kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan zeker! Ieder mens ontwikkelt zich verschillend.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!
sterredag
13 jaar geleden
yep het klopt dus +je
Dat kan zeker. Geestelijk ben je verder, omdat je met oudere mensen omgaat. Verder lijk je ook ouder omdat je groter bent, hierdoor, kan je, je ook ouder gaan voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord!
Als je boven de 30 komt voel je je per jaar 10 ouder. Dus leef nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je altijd ouder voelen dan je leeftijdsgenoten, dit kan wel een paar jaar verschillen.

Echter kun je je ook jonger voelen dan je eigen leeftijd. Vaak gebeurd dit bijv. als mensen kinderen krijgen en hiermee gaan spelen; eventjes opnieuw de kindertijd beleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan, is helemaal niet raar.

In de puberteit komt dit vaak doordat je lichamelijk iets vooruitloopt op anderen, zoals in jouw geval in lengte, nu al de baard in de keel en het feit dat je een klas hebt overgeslagen. Ook geestelijk kan dit het geval zijn, bijvoorbeeld doordat je oudere broers en zussen hebt of in het algemeen - meer dan andere kinderen - volwassen mensen om je heen hebt. Niks mis mee, prima. Ga er alleen niet te veel waarde aan hechten. Ieder mens ontwikkelt zich in zijn/haar eigen tempo. Het kan zijn dat mensen je op je 20e ineens allemaal jonger schatten. Ook geen punt. Je bent zoals je bent. Je bent uiteindelijk, zeker als je de 21 jaar-grens gepasseerd bent, zo jong of oud als je je voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mooie vind ik dat jij je zowel lichamelijk als geestelijk een jaar ouder voelt. Je bent dus wel mooi in harmonie. Vergeet niet
... elke leeftijd heeft zijn charme ....
B e l e e f ze allemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede vraag en lastig te beantwoorden. Ten opzichtte waarvan voel je 14? Je voelt zoals je je nu voelt en je bent zo oud als je nu bent. Bij de ene of ander gaat de geestelijke groei sneller of langzamer door talenten die je bij je hebt of nog niet ontdekt hebt. Ook lichamelijk ontwikkelt ieder zich in een ander tempo. Mogelijk zijn er knullen van jouw leeftijd die zich nog sneller ontwikkelen dan jij. Zouden zij zich 16 voelen of reageren ze in gedachten toch weer anders dan jij? Op het moment dat jij iets voelt, dan is dat voor jou de waarheid waar je je aan vast mag houden. hopelijk bieden alle antwoorden jou handvatten om voor jezelf ermee verder te kunnen. Ik vind het een goede vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, ze zeggen toch wel eens 'je bent zo oud als je je voelt' ? ;) Ik vind dit best een mooi iets, ik voel mijzelf ook wel ouder dan ik ben, en word ook altijd ouder geschat als mensen mij voor het eerst zien.
En hier is ook niets mis mee, als jij goed met de rest kan opschieten, des te beter toch ;)