Welke pil kan een man het beste slikken voor borstgroei

Ik wil sinds mijn 13e al borstjes ( geen van vet ) en ik heb gehoord dat de pil daarvoor kan zorgen, ik wil daarom graag de pil slikken maar weet niet welke pil ik moet gebruiken. Ik heb wel goed nagedacht over de keuze die ik wil maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even langs de huisarts. Hormoonpillen, welke dan ook, kunnen allerlei vervelende andere bijwerkingen hebben. Je kan er labiel van worden, of woedeaanvallen van krijgen (ik spreek uit ervaring).
controle bij een arts is dan erg goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, en borsten bestaan voor een groot deel uit vet. Je bedoelt waarschijnlijk dat je geen borsten wilt creeeren door overgewicht.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik zou niet zomaar aan een hormoonpil gaan, want dit heeft veel meer effecten dan alleen eventuele borstgroei.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/mannen-vrouwelijk-hormonen-pil-slikken.35266 'nee, dat is geen goed idee.
een man die vrouwelijke hormonen slikt, zal borstjes gaan vormen, terwijl de testikels zullen krimpen.
hij loopt een goede kans onvruchtbaar te worden.
het risico op borstkanker en botontkalking zal flink toenemen.
geen dingen om reikhalzend naar uit te kijken, lijkt me zo.' 'Dat moet je nooit zomaar op je eigen houtje doen. Als je als transsexueel in het traject van man-vrouw-transformatie zit, doe je dat in de regel onder begeleiding en op voorschrift van een arts.
Wanneer je vrouwelijke hormonen gaat gebruiken, zul je dat primair merken aan het ontwikkelen van borstgroei. Niet spectaculair, implantaten blijven nodig. De lichaamsbeharing zal iets minder worden, maar van je baard kom je zonder elektrisch epileren echt niet af. De belangrijkste verandering zal de toename van het lichaamsvetpercentage zijn.
Maar wat je ook slikt, doe het altijd onder begeleiding, want vrouwelijke hormonen hebben absoluut ook bijwerkingen.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit er ookal over tedenken om me zelf te laten ombouwen omdat ik me niet thuis voel in dit lichaam
Ritsuka
10 jaar geleden
Dit kun je het beste voorleggen aan je huisarts, die kan je dan doorverwijzen naar de juiste persoon. Voor gesprekken, en dan later iets als hormoontherapie en dergelijke. Dat word daar dan allemaal uitgelegd en voorbereid.
Beter dan zomaar met pilletjes beginnen op eigen houtje.

Antwoorden (1)

Dat hangt o.a. van je leeftijd af. In de reacties geef je aan dat je je niet thuis voelt in je (mannelijk) lichaam, en dat je erover denkt om het traject van geslachtsaanpassing in te gaan. Ik beantwoord je vraag daarom in dat kader.

In de behandeling van transseksualiteit worden onder meer hormoonpreparaten ingezet om vooral de secundaire geslachtskenmerken te beïnvloeden. Bij vrouw-man transseksuelen zorgen mannelijke geslachtshormonen o.m. voor gezichtsbeharing, een lagere stem, meer mannelijke lichaamsbouw. Bij man-vrouw transseksuelen zorgen vrouwelijke hormonen voor een meer vrouwelijke verdeling van het lichaamsvet en vaak ook voor wat borstgroei.

Het effect van die hormonen verschilt per persoon en hangt ook erg samen met de timing ervan. In Nederland is het zo dat pas vanaf 16 jaar hormonen worden gegeven bij een wens tot geslachtsaanpassing. Daar gaat wel een heel traject aan vooraf. Natuurlijk allerlei diagnostiek en begeleiding, maar qua medisch gebeuren gaat vaak aan de behandeling met geslachtshormonen het gebruik van puberteitsremmers vooraf. Dat betekent dat bijv. een meisje dat als jongen geboren is, vanaf een jaar of 12, 13, 14 injecties krijgt die de puberteit stopzetten. Zij krijgt dan géén mannelijke spierontwikkeling, géén baard in de keel en géén gezichtsbeharing. Dat zou voor haar immers ongewenst zijn. Wanneer zij 16 is, kan zij beginnen met het slikken van vrouwelijke hormonen. Haar lichaam zal zich dan meer als vrouw ontwikkelen. Wil zij ook operatief een aanpassing van de geslachtsorganen, dan kan dat in Nederland vanaf 18 jaar. Nu is het wel goed om te weten dat ondanks de hormonen veel van deze vrouwen - die dus geboren werden als jongen - uiteindelijk niet tevreden zijn over hun borstontwikkeling en kiezen voor een operatieve borstvergroting. Het is dus niet zo dat alleen pillen altijd voldoende is.

Dan is er nog iets: ik weet niet hoe oud jij bent en hoe zeker je bent van je wens op dit moment. Misschien heb je die puberteitsontwikkeling richting man allang doorgemaakt en baal je daarvan. Hormoonbehandeling en eventueel verdere geslachtsaanpassing is dan nog steeds mogelijk, maar er is dan vaak wel meer voor nodig om iemand een overtuigend vrouwelijk uiterlijk te geven.

Hoe dan ook: bespreek je probleem. Het beste kun je aan je (huis)arts een verwijzing vragen naar het VU ziekenhuis in Amsterdam, het genderteam daar is gespecialiseerd in deze hulpvragen. Als ze je ergens kunnen helpen hiermee, is het daar.

zie reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er is dus niet één pil die je kunt nemen als je graag borsten wilt, en dat is al helemaal niet iets wat je zonder goede begeleiding kunt of mag doen. Bovendien moet je dat helemaal niet willen. Zou je op eigen houtje hormoonpreparaten gaan slikken - dus zonder begeleiding en voorschrift van een arts - dan kun je er alleen illegaal aan komen. Dan gaat het dus om illegale middelen waarvan je niet kunt controleren wat er precies in zit. Daarbij zijn er bijwerkingen waarvoor je echt controles van een arts nodig hebt. Maar los daarvan: als jij echt graag vrouwelijker wilt worden, of dat nu gaat om een volledig traject met geslachtsaanpassende operaties en de hele rimram of alleen een wat meer vrouwelijke vorm met borsten: je hebt het over dingen die fundamenteel zijn voor je eigen identiteit en hoe anderen jou zien. Dat moet je niet eens zonder specialistische begeleiding wíllen proberen, als je het mij vraagt. Het gebruik van vrouwelijke hormonen kan bijvoorbeeld veel invloed hebben op je stemming, om maar eens wat te noemen. Je hebt te maken met een serieus probleem dat om serieuze behandeling vraagt. Vraag daarom een verwijzing naar het VU als je hier serieus mee verder wilt, en zoek eventueel om de wachttijd te overbruggen een psycholoog of psychiater in de buurt waar je mee kunt praten. Ik krijg uit je vraag namelijk de indruk dat je met weinig mensen over je worsteling praat. Dat kan ik helemaal verkeerd hebben hoor, maar je komt over als iemand die vooral lijdt in stilte. Dat hoeft niet, en als je hier graag hulp bij wilt, kán dat ook niet meer. Veel sterkte verder - met alles!