Zware botten . bestaat dit of is het een fabeltje.

discussie hier , over zware botten.
stelling : we hebben 2 mannen , zelfde lengte , eentje van 120 kilo en eentje van 60 kilo.
als ze nu dood gaan en we gaan hun skelet wegen , is daar dan groot verschil tussen of blijft het botgewicht hetzelfde bij over gewicht ?

Toegevoegd na 2 minuten:
en hebben we het hier over 300 gr verschil of echt iets van 6 kilo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Het klopt dat de één zwaardere botten heeft dan de ander. Dat kan maximaal een kilo of twee schelen.

Wat het fabeltje is: het idee dat een dikke persoon alleen zware botten heeft. Zware botten uiten zich niet in vetkussentjes en -kwabben.

Over jouw voorbeeld: het kan dat de man van 120 kilo zwaardere botten heeft dat de man van 60 kilo. Dat zou betekenen dat 'maar' 58 kilo van het verschil in lichaamsgewicht komt door calorierijker eten en minder bewegen. Maar het kan zelfs óók nog dat de man van 60 kilo de zwaardere botten heeft. Er is namelijk geen relatie tussen het gewicht van botten en het voorkomen van overgewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het was kiezen uit 3 bijna dezelfde antwoorden , maar omdat ik jouw advies bij het anorexia meisje zo goed vond ben jij het geworden. alle andere ook bedankt.

Andere antwoorden (5)

Heel veel invloed hebben zware botten niet op je lichaamsgewicht. Als je zware botten hebt, zal dat uiteindelijk maar zo'n twee kilo schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het gewicht iets uitmaakt zal niet veel zijn, botten zijn niet zwaar.
Er zijn wel mensen die wat zwaardere of bredere botten hebben en dat kun je bijna altijd wel zien aan de heupen en/of de polsen.
Dus het bestaat wel, maar heel vaak is het een smoes van mensen met overgewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen een "zwaar"persoon en een zeer lichte is het gewicht aan botten maximaal 2000 gram !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zware botten, ja dat bestaat. Althans, de dichtheid van een bot kan per persoon verschillen.
Die personen van 120 kilo en 60 kilo, zouden hun botten kunnen laten meten om zo erachter te komen wat voor botdichtheid ze hebben. Als je een grotere botdichtheid hebt, heb je 'zware' botten en zul je minder snel iets breken. Als je een lage botdichtheid hebt, heb je 'lichte' botten en zul je sneller iets breken. Als je een lage botdichtheid hebt, zul je dus meer volume bot nodig hebben dan als je een grote botdichtheid hebt om hetzelfde gewicht te bereiken.
Mensen die zeggen: 'ik ben zwaar, maar dat komt omdat ik zware botten hebben' bedoelen dus eigenlijk dat hun botdichtheid groot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bestaat wel - je hebt 'vlinders' en 'bouwvakkers'. Maar als beiden evenlang zijn en een gezond gewicht hebben, zal het hooguit een paar (1-2,5) kilo schelen, en dat zit hem dan niet alleen in de grotere botten, maar ook in de vaak beter ontwikkelde spieren die een betere aanhechting hebben.
Zware botten hebben is NOOIT een excuus voor overgewicht, hooguit voor brede schouders of stevige benen.

Beide mannen in je voorbeeld zullen na vergaan van al het vlees (en de spieren vooral !) wellicht een paar honderd gram kunnen schelen, maar gek veel meer zal het niet zijn.

Toegevoegd na 26 seconden:
Botten zelf zijn namelijk hol en relatief buitengewoon licht.