Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe weet je nu precies wat je voelt vanbinnen?

Ik moet 3 maal per dag voor mijn VERS training stilstaan bij mezelf met de vraag: Hoe gaat het op DIT moment met me, hoe voel ik me nu?
Dit vind ik enorm moeilijk, want vaak voel ik niks, tenminste dat denk ik. Hoe kun je nu goed verwoorden wat je voelt? Of hoe roep je dat gene op waardoor je wel weet wat je voelt?
Zijn daar manieren voor of tips hoe je je gevoel kunt voelen en daarna verwoorden op papier?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet er even voor gaan zitten en je ogen dicht doen. Anders wordt je afgeleid vanjezelf. Dan kun je gaan voelen: ben ik blij of boos of bang. Je moet gewoon eerlijk zijn tegen jezelf. Je merkt het ook al tijdens je gewone dagelijkse dingen: snauw je naar mensen, of ben je blij of verdrietig? Durf je mensen te benaderen en iets te vragen? En weet je van huilen kom je dichter bij je gevoel. Er is niks mis mee met huilen. Mensen doen daar altijd zo gestoord over, dan zou je labiel zijn. ONZIN! Het hoort bij het aardse bestaan en als je dat verloochend ben je je gevoel aan het afstompen!

je DENKT dat je niks voelt, zeg je. maar dat is nou juist de crux: het gaat dan even niet om dénken. denken uitschakelen kan natuurlijk lastig zijn, en het is iets anders dan alleen maar denken: "niet denken!" maar even niet bezig zijn met denken, maar alleen maar met zijn en voelen wat er te voelen valt, dat lijkt stap 1. niet elke stap 1 is in 1 seconde genomen. kan misschien ook een kwartier duren en/of een kwestie zijn van dagenlang herhalen; het is tenslotte niet voor niets je training. gewoon blijven oefenen, blijven herhalen, blijven trainen. ik moest even googlen wat een VERS training is. het lijkt me dat je er sowieso weinig aan fout kunt doen, zolang je jezelf maar de tijd gunt niet gelijk nú de oplossing al te hebben. het bezig zijn en ernaar zoeken lijken me de (bijv. muziek)lessen, als je 't compleet zou kunnen, heb je blijkbaar je diploma al, dus DOE gewoon maar. begin bij wat er in je opkomt. voel je de zon nu? nee? dan sta/zit je blijkbaar in de schaduw. enz. voel je niks en kan je niks verzinnen? dan beschrijf je dát. beschrijf aan jezelf wat je voelt, die training lijkt me er vast wel handleidingen voor geven. inmiddels voel ik me trouwens opgefokt, want ik had de deur al uitgemoeten :-) succes, gewoon maar doen dmv oefenen, oefenen, oefenen. want blijkbaar zitten je gevoelens errug ver weggestopt. gun jezelf de tijd erbij te komen. als ze achterin op zolder liggen, ís er simpelweg niet in1 stap bij te komen. Dóe 'gewoon' maar wat; dat is vermoedelijk al een hele klus.

Deze oefening zal juist bedoeld zijn, om je BEWUST te worden van wat je op dit moment voelt, omdát je het je niet bewust bent. Daarom vind je het moeilijk en is een leerproces. Een gevoel oproepen is niet de bedoeling, een gevoel voel je. Dus niet verstandelijk beredeneren. Om je bewust te worden hoe het op dit moment met je gaat, moet je dus 3x per dag je daar bewust even op focussen. In de psychologie gaat men uit van 4 hoofdgroepen in gevoelens, makkelijk te onthouden, omdat ze allemaal met een B beginnen: Bang, Boos, Bedroefd, Blij. Om te beginnen zou je dus kunnen kijken: onder welke hoofdcategorie valt mijn voelen op dit moment. Ben ik nu blij? boos? etc. Ben je er bewust van/heb je onder de knie, onder welke hoofdcategorie je gevoel op dit moment zit, dan zou je kunnen gaan zoeken naar een woord, wat jouw gevoel het dichtst benaderd. Per categorie zijn er vele mogelijkheden. Voor gevoelens zijn heel veel woorden bedacht en ze zijn meestal in 1 woord te omschrijven. Om iets te noemen: woorden die bij "BOOS" horen: gepikeerd, woedend, razend, furieus, beledigd, verontwaardigd, gefrustreerd, dwars, koppig, verward, geërgerd etc. Voel jij je dus op dit moment boos, welk woord past daar naar jouw gevoel het beste bij? Dat hoeft niet 1 woord te zijn, het kunnen er veel meer zijn. Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.

Bwgin bij de 4 basisemoties, de BBBB Boos Blij Bedroefd Bang Als dit je lukt voeg je et de SS asn toe. Schuld Schaamte Zo hou je het voor jezelf overzichtelijk en wordt he niet overspoelt door een scala aan emotie.

De bedoeling van VERS training is nu net dat je dat zélf leert. Je moet je gevoelens léren voelen door jezelf intensief te observeren. De hele dag gaan er gedachten door je hoofd. Sommige gedachten zullen je boos of triest maken, andere zullen je blij maken. Schrijf meteen op welke emoties je ervaart bij die bepaalde gedachten, én hoe je er op reageert. Op die manier kan je gedachten leren herkennen die je gedrag in negatieve zin kunnen beinvloeden. Je kan dan de aangeleerde technieken gebruiken om in dat bepaald geval in te grijpen.

Lijkt me dan vooral lastig om de basis emoties te benoemen, denk ook aan: -verwarring -radeloosheid -onmacht -leegte -onwetendheid -vraagtekens -piekeren -onmacht -verkramping -afwezigheid -dromerig -afgescheiden -licht -zwaar verder, ik denk dat je de tips hoe je de training moet doen beter van degene kunt krijgen die je begeleid.

Belangrijk is om te beginnen met het maken van verschil tussen wat je denkt en voelt. Als je je bwust wordt van een gevoel en je kunt er woorden aan geven, dan weet je ook wat het gevoel is. Gevoel is alles wat je in jouw lichaam waarneemt en wat njet los van het denken moet zien. Voorbeelden van gevoel (bv bij stress) zijn; misselijk, snellere hartkloppingen, klamme handjes, benauwdheid, snellere ademhaling, geen energie hebben, pijn, bedroefdheid, angst. Bij de laatste twee zit er ook een denkcomponent bij. Op het moment dat je beseft dat jouw hart sneller klopt of dat je pijn hebt, dan weet je het en kun je het benoemen. Soms is het lastig om het goede woord bij het gevoel te vinden maar dat is vaak een kwestie van trainen. Jouw gevoel kun je als je het weet, gebruiken als waarschuwingssignaal om zelf actie te ondernemen tegen de aanleiding van het gevoel.

Goed leren voelen kan je alleen leren van iemand die zelf weet hoe je dat doet. Het is geen vaardigheid die je in je hoofd kan leren. Ik leer het mensen altijd door eerst te leren aarden en bescherming te vragen. Op het moment dat iemand dat doet, vertel ik ze wat er gebeurd in hun lichaam. Gaan de benen tintelen of worden de voeten warm bijvoorbeeld. Ik pik het gewoon op van anderen, het was een handicap. Zoals een collega het ooit verwoorde: Man, ik heb al moeite met mijn eigen leven maar jij doet dat van een ander er nog even bij. Dat is echt heel moeilijk. Nou, dat was ook zo. Tot ik leerde hoe je het kan oplossen. En nu help ik mensen die juist hun gevoel hebben afgesloten omdat het te heftig is voor ze. Overigens: Voelen doe je in hoofdzaak in je zonnevlecht. Dat is eigenlijk de plek van je middenrif. Daar komt alle gevoel als eerste binnen. Dat weet je ook wel, stap maar in een achtbaan. Wedden dat je je "maag" voelt, maar dat is niet je maag; die zit namelijk links. Het is je zonnevlecht. één van de 7 chakra's in je lijf. Die bepalen wat je doet en hoe je het doet in je leven. Ik geloofde er eerst geen snars van, bestaat niet, niet te vinden in het stoffelijke, dus bestaat niet. Maar, daar ben ik nu wel achter. Liefde is ook geen stof, maar een gevoel. En die zit toch echt in je hart en niet in je hoofd. Enfin, als je wilt leren voelen, dan moet je maar eens iemand opzoeken die het heel goed kan. Succes.

Bronnen:
http://www.jereisnaarhuis.nl

Wees eerlijk tegen je zelf. Voel je niets, dan schrijf je op dat je niets voelt. Niets voelen is ook een vorm van emotie. Vind je het moeilijk je gevoelens te omschrijven, gebruik dan cijfertjes. b. v. je bent een beetje verdrietig, dan schrijf je op verdrietig 3 Zit je alsmaar te huilen van verdriet, schrijf je op verdrietig 8 of 9. Het lijkt me heel moeilijk voor jou om je gevoel te omschrijven. Maar het geeft de ander die jou helpt wel een goede indruk.

Zelf heb ik ook VERS training gevolgd, het was niet altijd even makkelijk. Ik weet niet hoelang je nu al bezig bent maar op een gegeven moment gaat het je echt makkelijker af. Als jij niets voelt, een leegte voelt, dan is dat hoe en wat jij voelt. Laat de begeleiders verder vragen, zij weten wat te doen om jou dieper na te laten denken en beter te laten voelen wat jou emoties zijn. Ik hoop dat de vers je gaat helpen een stap in de goede richting te zetten. Succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100