Zijn er op de lange termijn ernstige bijwerkingen, van antidepressiva?

Gebruik al jaren een a.d en voel mij hier erg goed bij maarrr

12 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er een site met zielenknijper in de url die heel negatief over ggz praat. Ongetwijfeld hebben die ook een artikel over hoe slecht ad is. Ik zou er echter niet kijken, want zij branden álles af.
Volgens mij is er geen schade op de lange termijn, als in dat je hersenen hun eigen werking verliezrn en bep stofjes niet meer aanmaken. Ook lichamelijke schade heb ik nog nooit iets over gehoord. Gezien ad al erg oud is had er dan al wrl een schandaal opgedoken. Don't worry!

Het beste antwoord

Ik neem aan dat er ook contact is met een (huis)arts of psychiater, in dat geval zou ik er gewoon op vertrouwen dat het geen probleem is.
Ik gebruik het zelf ook al een tijd,
er zijn verder ook genoeg andere soorten medicatie die mensen langdurig gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Je heb volkomen gelijk.
Maak mij maar geen zorgen.
Het medicijn geeft mij ook
veel goeds.
Bedankt.+

Andere antwoorden (4)

......verslaving en lange termijn medicatie gebruiken is slecht voor je maag, nieren en lever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je hier een bron van, met name dat laatste over schade aan maag, nieren en lever, en is dit voor alle medicijnen zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet, en de psychiater zegt, is ad niet verslavend. De stof gaat wel in je bloed zitten waardoor je ontwenningsverschijnselen krijgt als je stopt, maar van verslavibg is geen sprake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Martine, ik geef een min, is een antwoord wat gewoon niet klopt, daarom vroeg ik nog naar bronnen.
burgos
12 jaar geleden
Als je er gevoelig voor ben , ja dan kan je last van je maag
krijgen , maar dit heb ik nooit gehad.
wel soms diaree, maar dat kan volgens de
h.a.
Een van de (veel voorkomende) bijwerkingen is gewichtstoename. Dit is voor je totale gezondheid niet goed. Daarnaast neemt het libido af. Geestelijke ernstige bijwerkingen ken ik niet. Een vriendin van mij gebruikt al 12 jaar AD en de enige bijwerking die zij noemt is dat haar gevoelsleven enigszins afgezwakt is, maar dit ervaart zij juist als prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op langere termijn vervlakking van emoties,koud overkomen,minder empathisch vermogen. Zijn de resultaten op langere termijn nog net zo goed als in het begin,is de vraag die gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Ja, gebruik het nu 4 jaar, maar ik moet
er niet aandenken om het niet meer te slikken.
Je wil niet weten hoe ik mij voor die tijd
voelde,en dan neem je e.vt. bij werkingen er maar bij.
En niet alleen voor mij zelf hoor, maar ook voor mijn
omgeving, ze kennen mij niet meer terug.
Dit zegt Wikipedia:
"Uit een groot langetermijnonderzoek, het Women's Health Inititiative waarin 136.000 vrouwen werden gevolgd, blijkt dat onder de 5500 vrouwen uit dit
onderzoek die een antidepressivum gebruikten significant meer sterfte voorkwam en meer beroertes dan onder diegenen die geen antidepressiva gebruikten. Het maakte daarbij niet uit of een selectieve serotonine heropnameremmer (SSRI) werd gebruikt of een tricyclisch antidepressivum, beiden gaven ongeveer 2% per jaar extra risico."

2% per jaar extra risico op sterfte en beroertes volgens dit onderzoek. Maar dit soort onderzoeken lijkt me bijzonder lastig. Want er kunnen zoveel andere factoren meespelen op langere termijn. En als jij niet goed functioneert zonder antidepressiva, ervaar je misschien wel meer stress of ga je aan de drank of ga je meer roken met als gevolg ook weer extra kans op diverse aandoeningen. En met dat soort zaken is in dat onderzoek misschien geen rekening gehouden.