hallo ik had een laatse vraag over groeien bij mannen op een site las ik dat jongen op hun 21ste zijn uitgegroeid en meiden 18e klopt deze beweering

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Is het profiel van deze vraagsteller ook van jou? http://www.goeievraag.nl/vraag/jongens-18-jarige-leeftijd-uitgegroeid.77433
Username en vraagstelling lijken beetje op elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoezo
Kimath
13 jaar geleden
zoals ik al zei, username en vraagstelling lijken beetje op elkaar. Ik vroeg mij dat gewoon af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke is niet erg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hè, niet weer een hele reeks vragen over wanneer je uitgegroeid bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees van wel SuzyQ, het is weer eens zo ver.

Antwoorden (3)

Volgens mij klopt jou bewering. Zo heb ik het namelijk ook altijd geleerd. Vanaf je puberteit wordt je groeihormoon steeds minder geproduceerd zodat je minder snel groeit en je groei stopt zelfs op je 21ste. (Meisjes iets eerder). Het is echter niet zo dat er helemaal geen groei hormoon meer wordt gemaakt; je neus en oren groeien bijvoorbeeld je hele leven door (al is het wel heel langzaam!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen bewering, het is een medisch bewezen feit.

Ja is dus het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de bewering klopt niet, hoewel zowel jongens als meisjes stoppen met groeien in de lengte kloppen deze leeftijden niet.

Waarom niet? Omdat je niet categorisch van 21 en 18 kunt spreken, jongens houden aan het eind van de puberteit op met groeien in de lengte, dat kan echter ruim variëren van misschien wel 15 tot en met 25 als je het heel ruim neemt (hoewel 17-22 misschien meer in de buurt komt)

Meisjes houden langzamerhand op met groeien na het intreden van eerste menstruatie, dit (het begin van het einde voor wat betreft groei in de lengte) kan al optreden op zeer jonge leeftijd, bijvoorbeeld 10 of 11, zo'n meisje zal dan uiterlijk enige jaren later gestopt zijn met groeien, pak hem beet 13-15.

De bewering kan dus niet kloppen want hij is veel te algemeen gesteld.