Is er sprake van illegale orgaanhandel in Nederland?

statistieken zijn uiteraard niet beschikbaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In Nederland is illigale orgaandonatie bij wet verboden. Er zal ook geen reguliere chirurg aan meewerken uit angst om uit het medisch reister te worden uitgeschreven. maar het bestaat wel.
Orgaantoerisme staat wereldwijd onder druk. Westerlingen die voorheen voor veel geld een orgaan konden krijgen in landen als China, Colombia, Egypte, Filippijnen, India of Pakistan, kunnen daar nu niet meer legaal terecht. Deze landen hebben hun wetten namelijk drastisch verscherpt. Orgaantoerisme verschuift daardoor naar elders zoals Moldavië, Kosovo, Oekraïne, Somalië en Soedan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leuke vraag, maar de antwoorden zullen speculatief zijn, en/of gevoerd door broodje-aap verhalen. Ik heb er in de regulieren media nooit wat van gehoord, dus ik denk dat het antwoord voorlopig "Nee" is. Maar mensen die in samenzweringen geloven, zullen wel daartegenin brengen dat het je gewoon niet wordt verteld ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht in Nederland niet. Maar er wordt wel in organen gehandeld in de wereld.

Schandelijk dat arme mensen zelfs hun nieren verkopen en dat rijke mensen die dan ""gebruiken"". Dat is menseneten.