Heeft kou en of met nat haar naar buiten een invloed op ziek worden, verkoudheid en of griep?

Ik ben in Litouwen en heb steeds het argument hier dat je niet met natte haren naar buiten zou mogen of dat ik met mutsen en sjaals naar buiten zou moeten (het is op dit moment ook nog steeds boven nul hier). Koude is in mijn ogen alleen maar onprettig. Het veroorzaakt geen ziektes. Althans geen griep of verkoudheid zover ik weet.

Maar klopt dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K
erotisi
8 jaar geleden
Ik denk dat je het wel juist hebt. Maar echt kou gaat op den duur natuurlijk wel energie kosten. En dat gaat soms ten koste van je immuunsysteem waardoor je toch verkouden of ziek wordt van een toevallig virus in de buurt.
erotisi
8 jaar geleden
"Rol van kou Voor het optreden van een verkoudheid is inderdaad altijd een virusinfectie nodig, en omdat deze bij lage temperaturen langer actief blijft, worden we in de herfst en de winter sneller ziek. Viroloog Ab Osterhaus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam denkt dat tocht en afkoeling de kans op deze infectie wel degelijk kunnen vergroten, omdat slijmvliezen in neus en keel gevoeliger worden. Wanneer het lichaam afkoelt, vernauwen bloedvaten. Hierdoor krijgt bloed minder kans om naar de neus en keel te stromen, waardoor onze weerstand daalt en virussen lekker hun gang kunnen gaan. Bovendien zouden bacteriën in de neus een rol kunnen spelen. Deze houden van koude lucht, want bij lage temperaturen wordt het afweersysteem uitgeschakeld. Fabeltjes? De 'fabeltjes' over natte haren in de kou lijken dus toch niet helemaal uit de lucht gegrepen. Er moet nog veel onderzoek worden gedaan naar de rol van temperatuur in verkoudheid, maar het is wellicht verstandig om in de tussentijd niet op de tocht te gaan staan. Osterhaus speelde een belangrijke rol in het onderzoek naar het SARS-virus en was adviseur in de bestrijding van de Mexicaanse griep."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kwebbelientje
Griep krijgen of verkouden worden heeft weinig met je weerstand te maken. Het is een optelsom van in contact komen met virusdeeltjes die je niet eerder bent tegen gekomen, die virusdeeltjes een aanhechtingspunt vinden waar ze cellen kunnen besmetten, die cellen binnendringen, binnen die cellen vermenigvuldigen, en de cellen die ze besmetten beschadigen. Door de beschadigingen en de aanwezigheid van het virus ontstaan ontstekingsreacties, en daarom word je ziek. Ongeacht of je weerstand nu heel goed is of slecht. Je weerstand bepaald hoe erg en hoe lang je ziek bent. Als je weerstand goed is, zal je minder last hebben en korter ziek zijn. Als je weerstand slecht is, zal je langer en erger ziek zijn.

Het beste antwoord

Kou veroorzaakt inderdaad geen ziektes.

Er is wel een indirect gevolg: wanneer het buiten koud is, zit je vaker binnen, met veel mensen bij elkaar. Dat verhoogt de kans op besmetting door een ander. Immers, wanneer tien mensen, waarvan één verkouden is, bij lekker weer in een bos wandelen, is de kans op besmetting kleiner dan wanneer diezelfde tien mensen 's winters dicht bij elkaar in een café of een huiskamer zitten. Niet doordat het winter is, maar doordat er nu negen mensen lange tijd dicht bij de verkouden persoon zitten.

Een tweede indirect gevolg is dat we bij koud weer in verwarmde ruimtes zitten, die daardoor vaak een lage luchtvochtigheid hebben. De koude buitenlucht kan in absolute zin al minder vocht bevatten dan warme lucht. Als die koude buitenlucht dan via het ventilatiesysteem naar binnen komt en daar wordt verwarmd, daalt de relatieve vochtigheid van die lucht. De slijmvliezen drogen dan wat uit, en daardoor kunnen de afweercellen moeilijker vanuit het lichaam naar de slijmvlieslaag gaan. Virussen hebben daardoor meer kans een cel te infecteren voordat ze door de afweercellen worden opgeruimd.

Bij het buiten lopen in de kou treedt een vergelijkbaar effect op. Doordat je koude lucht inademt, slinken de bloedvaten in de slijmvliezen. Ook dit heeft tot gevolg dat de afweercellen minder makkelijk vanuit het lichaam naar de slijmvlieslaag kunnen bewegen, met hetzelfde gevolg als in de vorige alinea beschreven.

Er zijn dus drie manieren waarop kou ervoor kan zorgen dat je sneller ziek wordt.

Alle drie deze manieren zijn indirect. Het is niet de kou zelf die je bevattelijker maakt, het zijn de gevolgen van het koude weer. Hierdoor is echter wel de "grootmoeders-wijsheid" ontstaan dat je van kou ziek zou worden.

Het feit dat het niet de kou zelf is, betekent dat nat (en dus koud) haar je niet bevattelijker maakt. Dat natte en koude haar heeft namelijk niets te maken met bovenstaande drie indirecte gevolgen van koude buitenlucht.

Het antwoord op je vraag is dus: nee.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dan de hamvraag. Moet ik een sjaal om als ik naar buiten ga? Moet ik mijn haren drogen voor ik naar buiten ga? Om ziekte te voorkomen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Nee. Laten we de drie indirecte gevolgen van kou die ik in mijn antwoord noem nog eens onder de loep nemen, en daarbij naar jouw hamvraag kijken: 1. Wanneer het buiten koud is, zit je vaker binnen, met veel mensen bij elkaar. Dit pleit ervoor om juist *wel* naar buiten te gaan als je haren nat zijn. Ook als je haren droog zijn trouwens... Of je wel of geen sjaal omdoet maakt niet uit. 2. Verwarmde ruimtes hebben een lage [relatieve] luchtvochtigheid. Hierover kan ik hetzelfde zeggen als hierboven bij punt 1. 3. Door het inademen van koude lucht slinken de bloedvaten van de slijmvliezen. Dit pleit ervoor om binnen te blijven als je haren nat zijn. En ook als je haren droog zijn. Ook hierbij maakt het niet uit of je wel of geen sjaal omdoet. Conclusie:
Een sjaal doe je om om het niet koud te krijgen. Voor het comfort dus. Niet om niet ziek te worden. De enige manier waarop een sjaal ziekte kan voorkomen is wanneer je die voor je neus en mond doet. Dat maakt de ingeademde lucht wat warmer en vochtiger. Voor het drogen van haren geldt hetzelfde. Dit heeft effect op het comfort, net als de sjaal. Verder niet.
Erna55
8 jaar geleden
Met koud weer en natte haren naar buiten kan voor heel kleine kinderen gevaarlijk zijn. De oppervlakte van het hoofd is bij babies naar verhouding groot. Babies kunnen daarom sneller onderkoeld raken.
Pasgeborenen krijgen vaak ook binnen een mutsje op. Dus voor babies geldt dat een nat bloot hoofd gevaarlijk kan zijn, vanwege onderkoeling.
Bij volwassenen geldt dit niet. Ook door afkoeling wordt je niet ziek.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is inderdaad een goede toevoeging, waarvoor dank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De drie punten die cryofiel noemt worden ook op wikipedia genoemd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Common_cold#Weather Het beste advies is uit de buurt blijven van mensen die verkouden zijn ;-) Hier nog een artikel over influenza:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2034399/ Hierbij zien ze heel helder dat besmetting via aerosolen bij cavia's vaker gebeurt bij lage temperatuur en luchtvochtigheid.
Cryofiel
8 jaar geleden
Die Wikipedia-pagina kende ik nog niet. Ik had mijn antwoord gewoon vanuit mijn eigen algemene kennis geschreven. Wel fijn dat Wikipedia het met mij eens is. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo bedoelde ik het ook :-), gewoon erbij als een algemene bronvermelding.
erotisi
8 jaar geleden
Er blijkt nog een vierde argument te zijn en die gaat over het virus zelf dat in koude lucht zich beter verspreid: "Het griepvirus zelf is afhankelijk van een lage luchtvochtigheid. Het virus verspreidt zich in kleine druppeltjes die vrijkomen bij uitademen. Bij een hoge luchtvochtigheid kunnen deze druppeltjes goed water opnemen. Hierdoor nemen ze toe in grootte en vallen ze vrij snel als waterdruppels op de grond. Bij een lage luchtvochtigheid verdampt het water uit de druppeltjes juist snel. Er blijft eigenlijk alleen een lege kern over. Deze lege kern, waarin het virus zich bevindt, is heel licht en kan dus een tijd in de lucht blijven ‘zweven’." http://www.kennislink.nl/publicaties/griep-een-koude-kikker
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Maar ook dat argument (hoewel correct) heeft weinig invloed op de kwestie. Een sjaal aantrekken, niet/wel met natte haren naar buiten gaan verandert de zaak niet.

Andere antwoorden (1)

Tomaat, als ik naar de kapper ga en geen/weinig tijd heb, dan wil ik wel eens naar buiten/huis gaan zonder het te drogen eerst. Ik doe dit zo min mogelijk en is voor mij ook afhankelijk van het weer.

Als je kou vat ben je naar mijn idee/ervaring één stap dichter bij 'ziek' zien dan ... maar het is inderdaad niet ziek zijn als je je niet lekker voelt door verkoudheid, eindeloos vocht uit je neus of blijvend hoesten ... en houd me ten goede Verkoudheid is niet Griep!

Ik ken ook iemand die 's morgens altijd met gewassen haar onder de douche uit komt zich aankleedt en dan direct naar buiten gaat... met nat haar... zomer en winter .. stapt in de eigen auto!! en ... nou vind ik dat wel een punt van aandacht.. het is zeker een verschil of je in de tram/bus/metro stapt met een natte bos haar, waar je eerst ook nog eens op hebt moeten wachten in de kou, buiten dus... of in je eigen 'verwarmde auto'...

Bovendien is er natuurlijk het niet onbelangrijke argument van iemand die zegt "ik ben nooit ziek!"

Ja , dan zijn we uitgepraat :-))

Antwoord

Ja dat kán heel goed, maar is echt persoonlijk, dat weet jij zelf het beste, voor een ander geldt het tegenovergestelde .