Heeft kou en of met nat haar naar buiten een invloed op ziek worden, verkoudheid en of griep?

Ik ben in Litouwen en heb steeds het argument hier dat je niet met natte haren naar buiten zou mogen of dat ik met mutsen en sjaals naar buiten zou moeten (het is op dit moment ook nog steeds boven nul hier). Koude is in mijn ogen alleen maar onprettig. Het veroorzaakt geen ziektes. Althans geen griep of verkoudheid zover ik weet.

Maar klopt dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kou veroorzaakt inderdaad geen ziektes. Er is wel een indirect gevolg: wanneer het buiten koud is, zit je vaker binnen, met veel mensen bij elkaar. Dat verhoogt de kans op besmetting door een ander. Immers, wanneer tien mensen, waarvan één verkouden is, bij lekker weer in een bos wandelen, is de kans op besmetting kleiner dan wanneer diezelfde tien mensen 's winters dicht bij elkaar in een café of een huiskamer zitten. Niet doordat het winter is, maar doordat er nu negen mensen lange tijd dicht bij de verkouden persoon zitten. Een tweede indirect gevolg is dat we bij koud weer in verwarmde ruimtes zitten, die daardoor vaak een lage luchtvochtigheid hebben. De koude buitenlucht kan in absolute zin al minder vocht bevatten dan warme lucht. Als die koude buitenlucht dan via het ventilatiesysteem naar binnen komt en daar wordt verwarmd, daalt de relatieve vochtigheid van die lucht. De slijmvliezen drogen dan wat uit, en daardoor kunnen de afweercellen moeilijker vanuit het lichaam naar de slijmvlieslaag gaan. Virussen hebben daardoor meer kans een cel te infecteren voordat ze door de afweercellen worden opgeruimd. Bij het buiten lopen in de kou treedt een vergelijkbaar effect op. Doordat je koude lucht inademt, slinken de bloedvaten in de slijmvliezen. Ook dit heeft tot gevolg dat de afweercellen minder makkelijk vanuit het lichaam naar de slijmvlieslaag kunnen bewegen, met hetzelfde gevolg als in de vorige alinea beschreven. Er zijn dus drie manieren waarop kou ervoor kan zorgen dat je sneller ziek wordt. Alle drie deze manieren zijn indirect. Het is niet de kou zelf die je bevattelijker maakt, het zijn de gevolgen van het koude weer. Hierdoor is echter wel de "grootmoeders-wijsheid" ontstaan dat je van kou ziek zou worden. Het feit dat het niet de kou zelf is, betekent dat nat (en dus koud) haar je niet bevattelijker maakt. Dat natte en koude haar heeft namelijk niets te maken met bovenstaande drie indirecte gevolgen van koude buitenlucht. Het antwoord op je vraag is dus: nee.  

Tomaat, als ik naar de kapper ga en geen/weinig tijd heb, dan wil ik wel eens naar buiten/huis gaan zonder het te drogen eerst. Ik doe dit zo min mogelijk en is voor mij ook afhankelijk van het weer. Als je kou vat ben je naar mijn idee/ervaring één stap dichter bij 'ziek' zien dan ... maar het is inderdaad niet ziek zijn als je je niet lekker voelt door verkoudheid, eindeloos vocht uit je neus of blijvend hoesten ... en houd me ten goede Verkoudheid is niet Griep! Ik ken ook iemand die 's morgens altijd met gewassen haar onder de douche uit komt zich aankleedt en dan direct naar buiten gaat... met nat haar... zomer en winter .. stapt in de eigen auto!! en ... nou vind ik dat wel een punt van aandacht.. het is zeker een verschil of je in de tram/bus/metro stapt met een natte bos haar, waar je eerst ook nog eens op hebt moeten wachten in de kou, buiten dus... of in je eigen 'verwarmde auto'... Bovendien is er natuurlijk het niet onbelangrijke argument van iemand die zegt "ik ben nooit ziek!" Ja , dan zijn we uitgepraat :-)) Antwoord Ja dat kán heel goed, maar is echt persoonlijk, dat weet jij zelf het beste, voor een ander geldt het tegenovergestelde .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100