Hoe kan ik er voor zorgen dat ik 's nachts niet meer naar de wc moet? en hoelang duurt het voordat je drinken in je blaas is??

heei,
ik moet nu sinds 2 weken 's nachts naar de wc,
dat is 1x per nacht en altijd tussen 2 en 3 uur 's nachts
dat is echt heel verveldend want dan moet je weer eerst naar de wc en wordt je weer heel erg wakker.
weten jullie iets wat ik daar aan kan doen?

het begon zo:
3 weken geleden moest ik om de nacht naar de wc.
daarna na 1 week elke nacht.. nu ben ik nog bang dat het nog vaker wordt.

en weet iemand hoelang het duurt voordat het drinken in je blaas is??

ik drink 's avonds niet te veel gewoon een beker ranja.
en ik ben een meisje van 13 jaar.

ik ga naar de wc voor het tandenpoetsen, na het tandenpoetsen en na het lezen in bed.

alvast heel erg beddankt voor jullie antwoord!!

Toegevoegd na 17 minuten:
en oja... als ik het moet ophouden dus gewoon niet naar de wc gaan dan denk ik de hele tijd.. niet naar de wc gaan.. hou het maar op enzoo.
en ik kan dan ookniet slapen dus dat lijkt me geen goede oplossing want dan kan ik misschien wel van 2 to 6.45 niet slapen.. (de volgende dag meot ik dan weer naar school en ben ik te moe)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (9)

misschien heb je wel een blaasontsteking...
want als je het pas sinds kort is en je eigenlijk niet veel drinkt zou het ook dat kunnen zijn...
als het niet over gaat ook al drink je minder ga even langs de huisarts om je plas na te laten kijken ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou als proef een paar avonden kunnen proberen niets meer te drinken na het eten, misschien helpt het. Het kan natuurlijk ook dat je je druk maakt dat er iets met je aan de hand is, en dat je daardoor 's nachts wakker wordt. Maar ik zou eerst eens proberen niets meer te drinken 's avonds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het misschien koud in je bed zonder dat je er zelf erg in hebt? Dan word je ook sneller wakker om te plassen. Probeer eens een fleecedekentje bij op je bed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt er op dat plassen vóór het slapengaan voor jou een obsessie is. Je zál en je móet plassen. Het kan zomaar zijn dat je door jezelf die dwang op te leggen je veel te gespannen op de w.c. zit, en door die spanning jij je blaas niet goed kunt legen.
Ga na het tandenpoetsen plassen, en blijf na het lezen gewoon in je bed, om lekker te slapen. Als je tussen 2 en 3 uur moet plassen, wordt je wel weer wakker, ga je even, en dan weer terug in je lekker warme bed.
Waarschijnlijk slaap je over een paar dagen (nachten) weer lekker door.
jc54
13 jaar geleden
Het zou mogelijk moeten zijn om je blaas te trainen zodat je niet meer 's nachts je bed uit hoeft. Als ik je vraag zo lees, heb je een paar keer toegegeven aan de behoefte om 's nachts naar de wc te gaan en wordt het nu steeds erger.
Als je een tijdje probeert juist niet naar de wc te gaan dan zou je blaas hier weer aan moeten wennen. Hou er wel rekening mee dat het de eerste tijd veel moeite zal kosten en dat je hele rare dromen kan krijgen.
Natuurlijk niet te lang wachten! Misschien kun je proberen het steeds iets langer vol te houden, totdat je uiteindelijk kunt wachten tot je opstaat.
Bij mij werkte het in ieder geval (ik hoef nu nooit meer m'n bed uit) dus het is het waard om te proberen.

Toegevoegd na 38 minuten:
OK, je zegt dus dat het niet lukt om op te houden. Wat je dus wel kan proberen is het steeds iets langer vol te houden (eerste dag tot drie uur, tweede dag tot vier uur, etc).
Het is trouwens ook mogelijk dat het niet zozeer gaat om hoeveel je drinkt, maar ook om wat je drinkt (bier is een bekend voorbeeld, dat gebruik jij natuurlijk niet maar zo zijn er meer vochtafdrijvende dranken), dus je kunt proberen 's avonds iets anders te drinken.
Ook is het belangrijk dat je wanneer je naar de wc gaat, ook heel goed uitplast. Dit is ook belangrijk om blaasontsteking te voorkomen.
Je hebt niet gezegd dat plassen pijnlijk is, dus ik ga er nu van uit dat je geen blaasonsteking hebt, wat natuurlijk ook nog een oorzaak zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook samenhangen met je menstruatie, ik weet niet of je al ongesteld bent, maar als je ongesteld moet worden kan er ook van alles in je buik aan het rommelen zijn dat een drukgevoel geeft.
Als het niet over gaat: NIET minder gaan drinken, want dat is gewoon slecht voor je, maar overleggen met je huisarts. Dan weet je in elk geval zeker of er iets aan de hand is of je bent gerustgesteld dat er niks is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het probleem niet van 's nachts een keer naar de wc moeten, en ik denk dat jij dat ook niet zou moeten doen.
Gewoon even gaan plassen en weer gaan slapen, grote kans dat je binnenkort weer gewoon doorslaapt.
Ik ga ooit 3 keer per nacht (maar ja ik ben ook al een 'oude' vrouw :)) Niks lekkerder dan weer in je warme bedje kruipen en weten dat je nog een paar uurtjes kan slapen.

Dus geen probleem van maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gehad, waarschijnlijk doordat ik door een ander dieet minder zout was gaan eten, of doordat de balans een beetje weg was.

Teveel zout is niet gezond (de meeste mensen eten teveel) maar te weinig is ook weer niet goed.

Ik las het toevallig ergens en omdat het makkelijk om te proberen is:
Voor het slapen een beetje zout (mespuntje) met wat water innemen.
Klinkt raar, maar als dit het is, dan kan je er gerust een groot glas water bij drinken.

-Als het erger wordt wel ff naar de huisarts ermee.
-Als zout werkt, kan je bijvoorbeeld Himalaya en echt zeezout nemen: lekkerder en gezonder.
-Niet teveel zout gaan nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt erop dat je voor jezelf een probleem aan het maken bent, door er heel veel aan te denken en bang te zijn..'wat nou als ik strax weer moet plassen?' daardoor wordt het misschien moeten plassen een soort obsessie en inderdaad..moet je 's nachts je bed uit om te plassen en dat is altijd heel vervelend..
dit is begonnen nadat je een keer misschien erg veel gedronken had, waardoor je 's nachts moest plassen, maar dat zegt niks over alle nachten en dat je vanaf nu dat altijd moet, echt niet! maak je maar geen zorgen. je hoofd speelt gewoon een stom spelletje met je, hersenen kunnen je soms zo pesten.

los je probleem op door voor een tijdje een bakje of een po of een afwasteiltje ofzo naast je bed te zetten..niet voor schamen, gewoon doen. nou hoef je niet meer helemaal wakker te worden en je bed uit, je kan gewoon in je halfslaap even snel op die bak plassen en hup! je bed weer in. veel minder erg. je zult zien dat nu het 's nachts meten plassen niet meer zo vreselijk is, de drang om te plassen en de angst dat je moet vanzelf weggaan.
drink over de avond heen gewoon een glas ranja, ga plassen voor je gaat slapen, goed uitplassen. en ga dan lekker slapen. mocht je s' nachts weer moeten, geen probleem, zo gebeurd, maar hoogstwaarschijnlijk hoef je s nachts niet meer.

en over een paar weken hoef je er vast 's nachts helemaal niet meer uit, net zoals eerst. :-)