Kun je zoveel van iemand houden dat het je moeite kost om jezelf niet weg te cijferen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm, ik ben erg benieuwd waar de reeks vragen van mmmmm naar leidt.

Het beste antwoord

ja dat kan. het komt vooral bij vrouwen voor maar ook sommige mannen doen het. het klopt wel enigszins dat het iets te maken heeft met een tekort eigenliefde, vooral als je denkt dat je veel moet geven om liefde waard te zijn van iemand.
maar aan de andere kant is het ook zo dat, als je van iemand houdt, je zelf gelukkiger wordt als hij/zij gelukkig is. en dan cijfer je jezelf misschien weg,maar aan de andere kant ben je dan zo blij omdat die andere blij is dat je er gewoon ook zelf gelukkiger van wordt. je kan dat natuurlijk niet altijd doen, anders verlies je jezelf, maar toch is dat als je heel veel van iemand houdt een veel voorkomend verschijnsel. en lijkt het soms alsof je jezelf moet dwingen om jezelf niet voortdurend weg te cijferen
een andere kwestie is natuurlijk als die andere niet goed voor je is. als er niet in voldoende mate respect voor je is, of je hebt te maken met iemand die verslaafd/ mishandelend/ ontrouw etc..; is. dan is jezelf wegcijferen niet aan de orde en een blijk van te weinig eigenwaarde of van een psychisch patroon waar je mee kampt.
ik zou zeggen : in die gevallen is jezelf wegcijferen niet op zijn plaats. dan moet je gewoon voor jezelf kiezen, punt uit en/of (ev. met externe hulp) meer zicht krijgen op je patronen.
maar in andere gevallen is het best okee, zeker als het van beide kanten komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, want dat is geen houden van. Als je jezelf wegcijfert dan betekent het dat je niet veel om jezelf geeft.

Je kunt pas van iemand houden als je eerst van jezelf houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja!!! dat kan wat mij betreft wel!!
dit in tegenstelling tot het vorige antwoord
ik ben uit dat antwoord wel eens met het feit dat je dan misschien niet goed genoeg voor jezelf zorgt en dat dit (vooral op de lange termijn) zeker niet goed is.

maar er zijn zat mensen die om allerlei redenen zichzelf wegcijferen voor anderen. Liefde is een belangrijke reden maar ook dus niet genoeg voor jezelf opkomen of zorgen of (morele) chantage (je vindt dat je iets wel moet doen, voor je goede naam, de familie relatie etc)

Ik vind zelfs dat je soms de moeite helemaal niet moet doen om jezelf te weerdhouden je weg te cijferen voor anderen. Maar... en dat is denk ik belangrijk: het MOET NIET TEN KOSTE VAN JEZELF GAAN!!

Voor en met mijn kinderen doe ik soms dingen waar ik zelf niet voor had gekozen of heel veel plezier aan beleef. Hele dag in een beredruk pretpark zitten bijv. Dat ik er toch heen ga is toch een vorm van jezelf wegcijferen en inderdaad in beperkte mate) omdat ik het ze gewoon gun, maar ik daar natuurlijk niet aan onderdoor of zo. Er stond in je vraag niet bij of je op een positieven of negatieve manier bedoelde en dit is een positieve invulling

Als je er te ver in gaat en alleen nog aan het welzijn van andere denkt, gaat er iets helemaal niet goed, maar ook dat komt voor (vaak gok ik).
De REDEN is NIET liefde, dat is slecht je eigen grenzen bewaken maar meestal overkomt het je met mensen waar je wel van houdt, vandaar waarschijnlijk de vraag (met een wildvreemde heeft bijna niemand dit)
amigo
13 jaar geleden
Ik ben het met antwoord twee eens. Dat kan wel degelijk. In elke relatie is het 80 proent geven en 20 procent nemen dat geldt voor beide partijen. Soms kan je zoveel van iemand houden dat je je leven geeft voor iemand. Maar soms moet je bijvoorbeel diegene tegen zichzelf of iets beschermen en dan moet je je zelf niet wegcijferen. En ja dat kan moeite kosten zeker als de persoon in kwestie nog niet door heeft dat het voor zijn eigen bestwil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,want je kan alles maar mag nooit jezelf verliezen
Bronnen: