Werkt een anticonceptiepil bij elke vrouw steeds hetzelfde of varieert dat ook?

De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden.
Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptiepil

Maar is het nu zo dat bij één vrouw het voorkomt dat de ene keer er geen ovulatie plaatsvindt en de andere keer wel maar de conceptie wordt verhinderd. OF is het zo de de pil bij één bepaalde vrouw altijd de ovulatie tegenhoudt en bij een andere vrouw wel ovulatie plaatsvindt maar geen conceptie. Even ervan uitgaan dat ze dezelfde pil nemen.

De sterkste anticonceptieve werking van de normale pil ligt in het voorkomen van ovulatie, zodat er al helemaal geen rijpe eicel ontstaat, en voorkoming van bevruchting door ondoordringbaar worden van het slijm in de baarmoederhals voor spermatozoön, zodat er zelfs als er een eicel is geen bevruchting optreedt.

Dus varieert het effect van de pil per menstruatiecyclus óf per vrouw?

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De pil werkt in principe door de ovulatie te voorkomen. Die andere effecten zijn grotendeels theoretisch en ook pas later ontdekt. Hoewel ik me voor kan stellen dat het vooral bij het vergeten van één of meer pillen *iets* meer zekerheid geeft dat je überhaupt de pil slikt versus bijvoorbeeld het kapot gaan van een condoom. Maar als een vrouw die de pil gebruikt toch zou ovuleren, als is het maar één keer, dan klopt er iets niet. Meestal is er dan sprake van vergeten pillen, overgeven of diarree of interactie met bepaalde medicatie. Natuurlijk kennen we ook allemaal verhalen van vrouwen die 'door de pil heen' zwanger zijn geworden, maar het is moeilijk te beoordelen of daar dan geen sprake was van een dergelijke reden die de werking van de pil heeft beïnvloed. Mij lijkt wel dat het mogelijk is om écht 'door de pil heen' zwanger te worden: ieders lichaam is immers anders en reageert anders op medicatie. Al zullen die gevallen ongetwijfeld zeldzamer zijn dan het lijkt als we naar die verhalen luisteren.

Waarin de pil wél absoluut verschilt in werking per vrouw, is het effect op de cyclus in zijn volle breedte. Dus niet alleen of in een stopweek het bloedverlies en eventuele menstruatiepijn minder is, maar ook de effecten op stemming, huid en zaken als het vasthouden van vocht en gevoeligheid van borsten. De ene vrouw voelt zich geweldig met de pil omdat ze anders enorm somber is de dagen voor haar menstruatie en een andere vrouw met hetzelfde probleem is met de pil juist continu somber. En voor "somber" kun je ongeveer alle hormonale effecten invullen die je maar kunt bedenken. Wat ook enorm verschilt, is hoe lang een vrouw de pil door kan slikken zonder klachten of ongemak, en de aard van die klachten of ongemak. Sommige vrouwen kunnen de pil geen week doorslikken zonder spotting en een opgeblazen gevoel, terwijl anderen de pil bijna een jaarlang door kunnen slikken zonder enig probleem.

Voor de contraceptieve werking zijn de verschillen dus niet zo groot, maar voor de andere effecten des te meer. Zo kan een vrouw die steeds door de pil heen bloed verliest beter een zwaardere pil slikken voor haar eigen comfort, maar zou ook de lichtere pil wél beschermen tegen zwangerschap. Datzelfde geldt voor klachten of bloedverlies tijdens het doorslikken van de pil: dat is ongemakkelijk, maar betekent - gelukkig - niet dat de pil niet werkt.