Wat betekent UV type aanduiding op een zonnebank?

Uitleg en gebruiksaanwijzing onvindbaar.
Deze heeft bijvoorbeeld type 3.

Weet iemand hoeveel types en wat de betekenis van elk type is.

Graag antwoorden die gericht zijn op een zonnebank.
Thuis heb ik bijvoorbeeld geen wolken in huis. Dat kan dus geen invloed hebben.

Een bronvermelding is zeer welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

De zonkracht (UV-index) kan in Nederland variëren van 0 tot 10, in landen dichter bij de evenaar en in de bergen kan de zonkracht een waarde van 15 of hoger halen. Bij een lage zonkracht (0-4) verbrandt de huid minder snel dan bij een hoge zonkracht (7-10 en hoger). De zonkracht neemt toe naarmate de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag. De zonkracht hangt ook af van de hoeveelheid bewolking. Warmte heeft geen invloed: op een koele zonnige dag kan de zonkracht even sterk of sterker zijn dan op een warme dag. Wel is de hoeveelheid UV afhankelijk van wolken, vocht of stof in de atmosfeer en van de hoeveelheid ozon.

Om een zonkracht om te rekenen in het aantal minuten in de zon voordat een ongewende huid gaat verbranden kan de volgende tabel gebruikt worden:

Huidtype
Maximale tijd in de zon

Huidtype 1
67 minuten / zonkracht

Huidtype 2
100 minuten / zonkracht

Huidtype 3
200 minuten / zonkracht

Huidtype 4
300 minuten / zonkracht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ultraviolet licht (ook wel ultraviolette straling, black light of UV-licht genoemd) is elektromagnetische straling net buiten het deel van het spectrum dat met het menselijk oog waarneembaar is (zie ook: licht). De golflengte van UV-licht is 1 tot 400 nanometer. In verband met de effecten van UV-licht op mens en milieu wordt onderscheid gemaakt tussen UV-A, UV-B en UV-C. UV-A is ultraviolet licht met een golflengte tussen ca. 315 en 400 nm ("lange golven"). UV-B licht heeft een golflengte tussen ca. 280 en 315 nm; en UV-C licht heeft een golflengte van minder dan 280 nm ("korte golven").

Het ultraviolette licht is in 1801 door Johann Wilhelm Ritter ontdekt toen hij met zilverchloride werkte. Ultraviolet licht laat zilverchloride snel van kleur veranderen.