Kun je ziek worden van water uit een plantenspuit?

Ik gebruik elke ochtend een plantenspuit om mijn haren te bevochtigen om het in model te brengen. Ik vervang het water ongeveer 1x per maand. Nu ben ik de laatste tijd vaak niet helemaal fit (licht verkouden) en vraag me af of hier een verband tussen kan zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In water kunnen allerlei bacterien gan groeien. En die zouden schadelijk kunnen zijn. Een keer per maand is niet zo heel vaak om je water te vervangen. Zeker niet als je dan de plantespiut niet laat drogen tussendoor.

Ik zou het water vaker vervangen en de plantespuit ook af en toe gewoon laten drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Water laat een of ander slijmerig laagje achter in plastic voorwerpen, ik weet niet wat het is.

Maar af en toe schoon maken met kokend water uit de waterkoker en een afwasborstel met wat afwasmiddel, is wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eens per week het water verversen en de spuit voor alle zekerheid even omspoelen met alcohol of een ander ontsmettingsmiddel.
Maar van de andere kant is het ook niet aan te raden om alles steriel te maken. Het lichaam kan wel tegen het een en ander. Het wordt vanzelf resistent als we niet alles té schoon maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een plantenspuit kunnen -bij niet verversen- op den duur legionella-bacterien ontstaan , die door verneveling diep door kunnen dringen in de longen.
Het verversen van plantenspuitwater is daarom belangrijk.
Het"vieze"laagje is de aanzet van alggroei, het voelt glad aan maar is op zich zelden schadelijk.
Als je water langdurig wilt bewaren, kun je in een liter water EEN druppel bleek laten vallen en oplossen.
Micro-organismen kunnen zich dan niet ontwikkelen en deze verdunning van chloorbleek is niet gevaarlijk.
Ik zou water in containers die verder stilstaan en niet gebruikt worden eens per week verversen indien mogelijk.
Bij langer bewaren is conservering zoals boven beschreven een goede oplossing.
Zelfs in demiwater (mineraalvrij) groeien in ongeveer een maand algen, vooral in flessen waar licht bij kan komen.
Je vraagt je af hoe dat kan, maar het is wel zo.
In laboratoria heb ik dat in het verleden vaak aangetroffen en de mensen aangesproken de
flessen schoon te maken en te ontdoen van algen.
Het zou dan misschien geen kwaad kunnen, analyses die gedaan zijn met demiwater uit een fles die groen is van de algen , beschouw ik niet als overtuigend.
Als er algen in kunnen groeien, kunnen er dus ook andere
micro-organismen in zitten.
Alleen een kopereen gieter zal niet aan-algen, de weinige koperionen uit de wand van de gieter houden het water microbiologisch onder controle.
Daarom worden bij bierbrouwerijen ook wel koperen
superketels gebruikt.
Bij bier-commercials worden die dan vaak prominent in beeld gebracht. Dat heeft dus een achterliggende reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de nevel inademd kun je een longontsteking krijgen (heeft mijn huisarts uitgelegd toen ik een longontsteking had)