Afasie (woord-vind-stoornis) en Visueel beperkt. Zijn er communicatiehulpmiddelen?

Iemand die een woord-vind-stoornis heeft en visueel gehandicapt is (blind).

zijn daarvoor communicatiehulpmiddelen beschikbaar? en zo ja, wat dan?

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor ouderen, denk rond de leeftijd van 70/80

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Kijk even op deze site, onder het kopje 'anders lezen bibliotheken'. Wellicht kunnen zij je verder helpen. Zijn gespecialiseerd in combinatie v handicaps.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedacht me ook nog dat de stichting Bartimeus je verder kan helpen: http://www.bartimeus.nl/hulpmiddelen_index
voor blinden zijn er veel hulpmiddelen, denk aan sprekende computers, maar of iemand met afasie daar iets aan heeft, hangt af van de ernst van de afasie, een logopedist kan hulp bieden op het spraak en schrijf gebied, maar hoe ouder je wordt hoe moeilijker dat wordt.
Neem contact op met de ooglijn.
Ik heb zelf gerevalideerd in Utrecht bij Bartimeus, er waren daar ook veel oudere mensen, misschien kunnen ze daar wat voor die persoon doen, de persoon moet zelf natuurlijk ook wel echt willen, het is niet in 1 dag opgelost. De kosten van de revalidatie en het vervoer daarheen worden volledig vergoed door de zorgverzekering, dus dat hoeft geen belemmering te zijn, heel veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is dan muziek een goede manier om te communiceren. Zoek liedjes die zij van vroeger kennen, en probeer uit of zij boodschappen kunnen uiten op de melodie van zo'n liedje. Of door een ritme te trommelen en daar woorden op te zeggen. Het is onvoorstelbaar maar echt waar dat door muziek beperkingen kunnen worden omzeild. Er was een keer een documentaire op de televisie over een ziekte die veroorzaakt dat alle spieren verkrampen. Maar een vrouw die daar aan leed kon dwarsfluit spelen en als ze dat deed had ze geen last van krampen. Bij mensen met afasie is het mogelijk dat zij zonder woordproblemen liedjes zingen!
Amadea
12 jaar geleden
Moeilijke combinatie.... je zou een bestaand communicatiemiddel voor afasie misschien kunnen (laten) aanpassen aan de visuele handicap, bijvoorbeeld door tastbare (braille?) toetsen te maken.

Bijvoorbeeld de MessageMate, of andere hulpmiddelen die op rdg Kompagne te vinden zijn (zie bron).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, dat is echt een lastige combi. Voor afasie zijn er genoeg hulpmiddelen, zoals spraakcomputers/programma's die werken met pictogrammen (zie youtube link voor een paar voorbeelden) maar de visuele beperking maakt het echt lastiger. Ik denk haast dat je zelf iets moet zien te ontwerpen, en hopelijk kun je een creatieve logopedist, ergotherapeut, revalidatietechnicus of andere hulpverlener vinden, die dit ziet als een uitdaging en er echt mee aan de slag gaat.

Ik zou in elk geval informeren bij revalidatiecentra waar ze veel met NAH-patiënten werken, bij leveranciers van communicatiehulpmiddelen zoals RDG kompagne (al eerder genoemd hier) en instellingen voor blinden en slechtzienden. Daarbij niet terughoudend zijn in doorzoeken, want dit is zo specialistisch, dat je net iemand moet treffen die zoiets eerder bij de hand heeft gehad. Liever meer instellingen benaderen dan minder dus.

Zou logopedie nog kunnen helpen om de afasie te verbeteren, of is dat niet (meer) reëel? (Ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak van afasie is.)