Wat zijn kille ogen?

Dat hoor ik mensen wel eens zeggen over iemand. Maar wat zijn kille ogen precies, zit er een emotie achter?

Toegevoegd na 6 minuten:
En hoe noem je de ogen die tegenovergesteld zijn van kille ogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

kille ogen zijn ogen waaruit je totaal niet kan aflezen wat die andere persoon van binnen voelt. zelfs als die persoon lacht, lachen zijn ogen niet mee. dit geeft vaak aan dat de persoon een emotie "speelt" en deze niet echt voelt.
een groot deel van het uitdrukken van emotie zit inderdaad in de spiertjes rond de ogen, maar ook in de glans. Iemand met "warme" ogen heeft een warme glans in zijn ogen. Deze ogen boezemen vertrouwen in, al dan niet terecht.
je kan met ogen ook "kilte" uitdrukken, om iemand duidelijk te maken dat je niet in hem/haar geïnteresseerd bent (bv. als er iemand avances maakt). maar vanaf het moment dat je iets begint uit te drukken zijn je ogen in wezen niet meer "kil".
De uitdrukking "dode ogen" uit een vorig antwoord vind ik wat dat betreft een zeer goed synoniem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kille ogen, zijn ogen met weinig emotie. Dit is tevens de emotie die erachter zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist! Ogen met weinig emotie.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je, goed antwoord
Ogen waar geen gevoel inzit.Het tegenovergestelde zijn sprekende ogen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige ogen kan je kijken. Je ziet pretlichtjes, een glans, warmte, een beetje van de mens die door die ogen naar buiten kijkt, en de wereld waarneemtals zijn eigen speeltuin. Zo iemand heeft warme ogen.
Sommige ogen zijn vlak, altijd hetzelfde, alsof diegene vooral zichzelf steeds bekijkt, en je kunt er niets in zien.
Ze lijken een beetje op knikkers. Ik noem dit 'dode ogen'.
En sommige ogen priemen, boren, beoordelen en véroordelen, en kijken naar de wereld hoe ze er zelf het beste vanaf komen : ogen als stukjes ijs, die koud glinsteren, en je op een afstand houden : kille ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn de spiertjes om de ogen, die de uitdrukking er van weergeven. In de ogen an sich zit geen enkele uitdrukking, ondanks alle verhalen daarover.