Veroorzaakt een psychose blijvend hersenletsel?

Zo ja, in hoeverre is dat dan te vergelijken met bijvoorbeeld een beroerte?
Kan een psychose bijv. ook jouw manier van lopen etc. (blijvend) veranderen?

Toegevoegd na 4 uur:
Uit de tot nu toe gegeven antwoorden blijkt dat er geen hersenletsel tot stand komt.
Toch vraag ik me af of een psychose niet mede inhoud dat er verbindingen tussen (clusters van) hersencellen verbroken worden?
En als deze verbindingen langdurig verbroken worden dat dan de verbindingen niet meer kunnen worden hersteld. En dientengevolge hersencellen lui worden of zelf gewoon niet meer functioneren hoewel ze misschien feitelijk niet gestorven zijn.
Of is dat niet wat er gebeurt bij een zware langdurige psychose?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
17.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij moet je de oorzaak aanpakken waardoor iemand wanen krijgt.. Medicijnen onderdrukken in mijn beleving alleen maar... En zorgen ervoor dat mensen onherkenbaar veranderen.. De vraag is.. was het de psychose? Of de medicatie...
Mijn ex is door medicatie veranderd in een kasplantje, terwijl hij voor de psychose gewoon normaal contact kon hebben. Hij had wel rare gedachtens, maar er bestaat ook nog zoiets als trauma en die moet je juist niet onderdrukken, maar zo goed en kwaad als het kan bespreekbaar maken.. Lang leve de pharma industrie die mensen in mijn beleving alleen maar ziek en afhankelijk maakt...

Antwoorden (5)

Een pshychose is een psychische aandoening welke meestal verward, paranoide en/of hallucinerend gedrag/denkbeelden veroorzaakt en soms kan het invloed hebben op de motorieke expressie.
Zodra de psychose verholpen is zouden eventuele lichaamlijke verstoringen ook verholpen moeten zijn.

Een beroerte heeft niets met een psychose te maken. Gevolgen van een beroerte zijn vaak verlammingsverschijnselen of aantasting van spraak doordat een deel van de hersenen aangetast zijn of vaten bekneld zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je verwijzingen. Wel wordt het volgende vermeld: " Hoe sneller hulp kan worden geboden, hoe kleiner de kans op het blijvend worden van de gesteldheid".
Misschien bedoelen ze daar dan geen hersenletsel mee, maar wat anders? Als er geen tijdige hulp komt lijkt een verstoring niet meer verholpen te kunnen worden.
Een psychose is geen verwonding of letsel aan de hersenen. Het is een stoornis in het hersensysteem. Een stoornis in het logisch denken en een stoornis in het waarnemen (ruiken, voelen, horen, zien). Het vermogen om onderscheid te kunnen maken tussen de werkelijkheid en fantasie is aangetast.
Indien de stoornis is verdwenen, zijn ook de lichamelijke klachten weg, want de hersenen zijn dan weer in staat alles weer zo te sturen als ze, voor het foutje erin sloop,
altijd gedaan hebben.

Bij een beroerte of infarct e.d. zijn er hersencellen dermate beschadigd of uitgevallen dat dit blijvende gevolgen heeft. Iets wat er niet meer is, kan niet meer aan het werk gaan en niets meer aansturen. Door therapie kan het wel iets beter worden doordat andere cellen hun werk wel blijven doen, maar die kapotte/verdwenen cellen laten toch beschadigingen in het geheel achter.
amc
11 jaar geleden
Nee, het veranderd je hersenen niet. Er is na verloop van tijd een natuurlijke hervonden balans een natuurlijk proces van genezen ook zonder medicijnen. Een psychose kan het waarnemen van de werkelijkheid vervormen. Hoe dat gaat weet men nog niet precies maar je lichaam en hersenen mogen altijd vertrouwen op natuurlijk herstel. Of je er zelf door veranderd zou een volgende interessante vraag kunnen zijn. Mensen die in een dergelijke toestand hebben gezeten zijn volwaardige mensen, je mag ze dan ook nooit afschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, fysiek gezien heeft een psychose geen effect.
Als je een psychose hebt gehad worden er wel vaak medicijnen voorgeschreven die je langdurig miet blijven slikken. Deze hebben vaak wel effect op je motoriek, spraak en gezichtsuitdrukking. Bij de een meer als een ander. Wb grove motoriek komt dit vrij vaak voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een (periode van)psychose kan niet je hersenen zelf beschadigen, maar zeker wel je persoonlijkheid.

Oneerbiedig gezegd, de hardware ondervindt geen schade maar de software kan flinke averij oplopen.

Omdat je motoriek mede door je psyche gestuurd worden en daarin reflexen ook een rol spelen kan een loop veranderen na een psychose.

Wat wel een rol speelt is waardoor de psychose ontstaat, is dit door medicijnen of door andere stoffen die de geest beinvloeden kan er een vergiftiging ontstaan (toxische psychose) die WEL blijvende schade kan geven, ook op neurofysisch niveau.

Sommige antipsychotica kunnen zelf bij onjuiste dosering
ernstige schade in het brein veroorzaken die op zich oa.psychoses kan veroorzaken.
Daarom is bij het gebruik van Lithium bloedonderzoek op regelmatige basis nodig, omdat iedereen anders (en zelfs situatieafhankelijk) op Lithium reageert.

Ik wil hier maar mee aangeven dat een psychose op zich dus niet gevaarlijk hoeft te zijn maar dat het een symptoom kan zijn van een onderliggend lijden welke wel schadelijk kan zijn.