Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je soms spraak gebrek hebt?

Af en toe heb iik van die dagen dat ik niet meer uit mijn woorden kom of ineens de stomste dingen zeg. Dat je letters van een woord verdraait. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herken het. Bij mij treedt het op bij zware vermoeidheid en stress. Maar dat kan voor jou natuurlijk heel anders zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb dat ook wel eens, meestal ben ik dan met teveel dingen tegelijk bezig in mijn hoofd, of ben ik inderdaad dan moe. Ik zeg dan ook vaak "zo ik heb niks meer nodig.. ik kan niet eens meer normaal praten. Beetje black out van vermoeidheid of drukte dus, Tenminste bij mij dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herkenbaar voor jou 10 punten

Andere antwoorden (5)

Het klinkt als een soort variant van afasie. Dat kan zomaar komen, of - zoals bij mij - een gevolg zijn van een eerder hersenletsel.
Mijn geval: op m'n 18e een hersenkneuzing bij een auto-ongeluk, en vanaf een jaar later ineens soms zomaar woorden kwijt , vooral als ik moe ben. Of ik noem dingen bij de verkeerde term ('wil je een koekje' wordt dan bijvoorbeeld 'wil je een goudvis' en ik hoor het zelf niet eens).
Als ik opschrijf wat ik bedoel, gaat het wel goed.

Maar haspelen met woorden of haperen, zeker als je moe bent of niet meer geconcentreerd, kan ook gewoon 'zomaar' zijn.
Probeer eens of je het woord wel goed kunt opschrijven, en of het wel goed gaat als je het dan voorleest, of als je het een paar keer herhaalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop wel dat ze vanavond nog goed slaapt met zo'n diagnose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks diagnose, het kan komen door moeheid, en het kan komen door een duidelijk aanwijsbaar iets en dat zal dat wel herkend worden. Als ze nooit een echt heftige hersenschudding heeft gehad is het daar niet aan te wijten en is het gewoon moeheid, dufheid, zoiets.
Dat heb ik ook wel eens. Met name als ik vermoeid ben, of als ik me niet helemaal zeker voel, die dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt ook voor bij jongeren tussen de (pak weg) 11 en 17. Het is dan een onderdeel van het puberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat op dat moment of je energie op is of omdat je hersens druk bezig zijn met iets anders(kan onbewust)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het wel eens als ik kwaad ben op mijn kinderen en een serieuze preek af wil steken. Dan ben ik blijkbaar zó geïrriteerd dat ik over m'n eigen woorden struikel, en zeg dan maar expres 'bwlewbleweblwe' en begin opnieuw.

Helaas doet dat wel afbreuk aan de preek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding