Waarom is een relatie tussen de leerkracht en een leerling verboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wat aan mijn eerdere antwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/leerling-zeggen-leuk-bom-leggen.56180

Antwoorden (7)

Scholen hebben meestal interne regels opgesteld voor docenten, waarin staat aangegeven dat een relatie met een leerling verboden is. Dit is omdat er tussen een leerkracht en een leerling ten eerste een scheve machtsverhouding bestaat en ten tweede van een leerkracht verwacht mag worden, dat hij een professionele afstand bewaard tot zijn leerlingen.

Juridisch is het niet altijd verboden. Hangt oa van de leeftijd van de leerling af.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer goed geantwoord +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juridisch gezien kan het ook als verkrachting gezien worden, door de machtsverhouding. Dat kan ook als de leerling meerderjarig is. Dit zal echter zeer uitzonderlijk zijn, mag ik hopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Dit geldt net zo goed voor een professor en zijn meerderjarige studenten.
Ten eerste gaat het hier vaak om minderjarigen. Ten tweede, een docent heeft een machtspositie boven zijn of haar leerlingen. Door dit te misbruiken voor relationele doeleinden is verachtelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zullen daar ook wel regels zijn daaromtrent. Het gaat dan om die machtsverhouding. Dit mag niet misbruikt worden...
Het is uit principe verboden om misbruik te voorkomen. Natuurlijk zijn leerlingen en docenten weleens geïnteresseerd in elkaar. Maar daar moet het bij blijven omdat een docent overwicht heeft en dus druk kan zetten op een leerling om meer te doen dan hij/zij eigenlijk had gewild. Om dit te voorkomen is het dus verboden. Leeftijd doet hierbij ook niet ter zake, op een universiteit mag je ook niet iets beginnen met een student of studente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps...
itsme
13 jaar geleden
het is uit principe verboden om misbruik te voorkomen?
omdat dit meestal een ouder persoon is en de leerling meestal minderjarig
en als het allemaal maar kon het een groot rotzooitje word op de scholen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.a. omdat de leerkracht dan chantabel is. Kind kan dreigen de leraar te verraden als hij haar geen hoge cijfers geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot een aantal antwoorden die ik hier zie kan ik melden dat het gewoon verboden is, leeftijd speelt geen rol idd maar wel de machtsverhouding zo als hier boven wel al aangegeven.
Een leraar/res zou de leerling wel of geen slechte cijfers, kunnen geven vanwege de "verhouding".
hetzelfde geld ook in inrichtingen en instellingen, ook daar mag het verplegend en of toezichthoudend personeel geen verhouding beginnen met de clientèle.
omdat dit ook scheve verhoudingen geeft......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben niet van mening dat een leerkracht in alle gevallen een ongelijke machtsverhouding heeft met een leerling. dit komt met name wel voor op basis, middelbare en MBO scholen, maar op HBO scholen of universietijten wordt een leerling (student) meer als een klant gezien. blijft een fijt dat op basis en middelbare scholen natuurlijk een groot leeftijds verschil zal zijn en grote kans dat de leerling minderjarig is, en dat is volgens de wet verboden. op MBO en Universiteid wordt het meestal in de overeenkomst tussen instelling en leerkracht opgenomen dat het niet is toegestaan. maar dat gebeurd bij veel bedrijven ook. en waarschijnlijk als jij op een HBO school zit en verder op school niets met die leerkracht te maken hebt, dus je krijcht geen les van heb of hij kijkt je tentamens e.d. niet na dan verwacht ik niet dat iemand daar een probleem van zal maken.