krijg je pas soa als de ander dat ook heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K
jc54
9 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan op welke manier je besmet raakt. het hoeft namelijk niet via seks Je kan ook via een besmette naald of besmet bloed, maar het komt dan wél altijd van "iemand"'.

Antwoorden (3)

Ja:Soa’s worden meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen. Die zitten in het slijmvlies, (menstruatie)bloed, sperma of vaginavocht van iemand die besmet is met een soa.

Soa’s kunnen dus overgebracht worden via:

bloed;
menstruatiebloed;
sperma;
voorvocht (vocht dat voor de zaadlozing uit de penis komt);
vaginaal vocht;
vocht uit blaasjes of zweertjes in het slijmvlies.
Je kunt een soa oplopen door onveilig te vrijen met iemand die besmet is. Het is onveilig als er contact is tussen de slijmvliezen van de penis, de vagina, de anus, de keel of de mond. Bijvoorbeeld bij vaginale of anale seks (contact tussen penis en anus) zonder condoom, of bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen: pijpen of beffen) zonder condoom of beflapje. Je kunt ook besmet raken als je een vibrator of dildo direct na iemand anders gebruikt.
9 jaar geleden
De "O" in het woordje SOA betekent "overdraagbaar". Om iets te kunnen overdragen, moet je het eerst hebben. Als die ander niets heeft, kan hij/zij het ook niet op je overdragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak is dat zo maar het hoeft niet zo te zijn.

Het kan zo zijn dat de persoon die als eerste besmet was zelf nog geen symptomen heeft, of die zelfs nooit zal krijgen, en toch besmettelijk is. Dit noemt men "stille dragers".

Dit komt voor bij o.a. het Papilloma Virus (HPV) typen 6 en 11. Deze veroorzaken genitale wratten en bij Herpes.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een "stille drager" heeft natuurlijk wél een SOA en kan die dus overdragen! (Hij/zij vertoont alleen de bijbehorende symptomen niet of nog niet.)
Poet
9 jaar geleden
Nee want hij / zij heeft een ziektekiem bij zich maar is daar zelf (nog) niet ziek van. Daarom kan je niet zeggen dat die persoon een aandoening heeft (de A van SOA staat voor Aandoening). Een aandoening is namelijk een ziekte ofwel "een afwijking van de gezonde toestand van lichaam of geest". Afhankelijk van welk woordenboek je pakt.