Mag je viagra gebruiken als je een pacemaker tegen hartritmestoornissen gebruikt?

10 jaar geleden
7.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Krijg je toch voorgeschreven van je arts? Die kan het je vertellen
roelp
10 jaar geleden
Nee, heb geen peacemaker. Maar vraag het me toch af.

Antwoorden (2)

Ik ben geen expert maar volgens mij kan dat gevaarlijk zijn aangezien viagra ervoor zorgt dat er meer bloed naar je geslachtsdeel gaat. Wat ervoor zorgt dat je hart ook moet werken om het bloed naar te krijgen. Raadpleeg een dokter als je twijfelt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De vraagsteller heeft zelf geen pacemaker, maar vroeg het zich toch af, zo vermeldt hij in zijn reactie op een reactie op de vraag.
Laat ook mij voorop stellen, dat ik geen expert. Ik heb de gegevens van viagra opgezocht voor u.

Bij de bijwerkingen worden de nodige bijwerkingen op het hart genoemd, waarvan een aantal zeer ernstige (tot plotselinge hartdood) Het lijkt dus in ieder geval raadzaam om er zeer voorzichtig mee te zijn bij al bestaande hartproblemen.

Bij de contra-indicaties (die situaties waarin een medicijn niet of liever niet voorgeschreven wordt) worden geen hartritmestoornissen genoemd, wel een recente hartaanval of beroerte.

Het klinkt misschien raar, maar het feit, dat u een pacemaker heeft, zorgt er eigenlijk ook voor dat de hartritmestoornissen eigenlijk geen probleem meer zijn. Als er al door het gebruik van viagra ritmeproblemen ontstaan, dan grijpt de pacemaker in en beschermt zo tegen problemen. (Niet dat dat iets is om na te streven natuurlijk)

Ik denk dus (met de nadruk op DENK) dat het eigenlijk niet zo'n probleem zal zijn. Wel wil ik met nadruk adviseren, dit niet op eigen houtje te gaan proberen. Doe dit altijd in goed overleg met uw eigen huisarts en/ of cardioloog. Er zijn nogal wat factoren die van invloed zijn, waar ik nu geen weet van heb. Denkt bijvoorbeeld aan: om wat voor ritmestoornis gaat het, is er sprake van andere problemen die een rol spelen, wat voor soort pacemaker heeft u, wat voor medicatie gebruikt u, enz.