De pil helemaal verkeerd geslikt, wat nu?

Ik ben 9 dagen terug begonnen met het slikken van de pil. Nu heb ik er nogal een potje van gemaakt:
- Ik ben niet begonnen op de eerste t/m vijfde dag van mijn menstruatie, en vriendin vertelde mij dat ik kon beginnen wanneer ik dat wilde. Nu lees ik gister dat dit dus niet zo is.
- Waarschijnlijk(niet met 100% zekerheid) heb ik wel elke dag de pil geslikt, maar een dag dacht ik van niet omdat ik naar de verkeerde kant van de strip keek. Toen heb ik er dus twee ingenomen.

Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon doorgaan met slikken en hopen dat hij dan maar werkt? Of ermee stoppen en wachten tot de eerste dag van mijn menstruatie?
Denken jullie überhaupt dat hij nog werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Als je begint op de eerste dag van je menstruatie, beschermt de pil je direct tegen een zwangerschap. Als je op een andere dag in je cyclus begint, is dat pas na zeven dag zo. Dat is het enige verschil: je bent pas na zeven dagen beschermd in plaats van direct.

Als ik je verder goed begrijp, heb je op alle dagen gewoon een pil geslikt, maar op één dag waarschijnlijk twee. Dan is de pil gewoon nog steeds veilig. Als je op alle dagen de pil geslikt hebt, ben je gewoon beschermd.

Als je nu zou stoppen, ben je niet meer beschermd, omdat je de strip niet afgemaakt hebt. Dat zou ik dus niet doen, want je bent nu (meer dan zeven dagen na het starten met de pil) gewoon beschermd. Tenzij ik je verkeerd begrepen heb en je dus een keer de pil vergeten bent en daarná er twee op één dag hebt genomen, dan hangt er er vanaf hoeveel tijd er tussen het innemen van de pillen zat.

Toegevoegd na 18 minuten:
Nog even bronnen toegevoegd omdat er altijd mensen zijn die beweren dat je bij starten middenin je cyclus de hele maand niet beschermd zou zijn, of anderhalve maand moet wachten, of een half jaar ofzo:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met de pil is het zo, dat men uitgaat van de ideale situatie en daar marge in bouwt. Dus als je één keer je pil vergeet en daarna twee slikt dan betekent dat nog niet dat je al meteen gevaar loopt om zwanger te worden. Je ziet ook dat je tijdens de periode waarop je stopt met een stripje, ook beschermd bent.
Iets anders is het tijdstip waarop je begonnen bent. Als je na je menstruatie of midden in je cyclus begint, dan ben je de eerste maand niet beschermd.
Dus het lijkt me toch verstandig om voorlopig een condoom te gebruiken en je pilstripje gewoon uit te nemen. Als je dan je maandelijkse bloeding krijgt, kan je "serieus" beginnen zoals het op het pakje staat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar je informatie klopt niet. Je kunt wel degelijk zwanger worden na één vergeten pil, en daarna twee slikken heeft alleen zin wanneer dit is binnen 36 uur na de laatste pil, dus binnen 12 uur nadat je de pil had moeten nemen. Zéker in de eerste week van de pilstrip (waar we het hier over hebben) kun je heel goed zwanger worden als je één pil vergeet. Dat je tijdens je stopweek beschermd bent, komt omdat je dan 21 dagen lang wél de pil hebt geslikt. Bij het net starten met de pil, ligt dat echt heel anders. Ook is het niet dat je de hele eerste maand niet beschermd bent als je begint de pil te slikken middenin je cyclus. Je bent dan de eerste zeven DAGEN niet beschermd. Toch echt iets anders. http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htm
http://www.netdokter.nl/index.cfm?act=thema.tonen&thema=3&subthema=7&info=215&subinfo=56
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste pillen is het zo dat als je in de eerste week een pil vergeet, hij niet meer veilig is. Vergeet je het in de tweede of derde week: wel veilig maar sla de stopweek over.