Is het schaamtegevoel aangeboren of aangeleerd?

Mensen lopen over het algemeen niet naakt op straat en doen het ook niet waar anderen bij zijn. Dieren lopen wel naakt. Verder heb ik laatst op Madeira een hond gezien die bovenop een andere hond klom, omgeven door diverse andere honden.

13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

##Even gegoogled;
Bij vijfennegentig procent van de mensen is de schaamte genitaal gericht. Toch zijn er bijvoorbeeld in het Amazonegebied naakte vrouwen die zich schamen als ze geen bandjes om hun arm of enkels dragen. De schaamte ontstaat als wordt afgeweken van de kledingnorm, die in iedere cultuur weer anders is ingevuld.

De schaamte is niet aangeboren, maar de reden dat mensen zich schamen heeft wel een universele, biologische achtergrond. Basis is de genetisch geïndiceerde man-vrouwrelatie. Die is biologisch niet verder ingevuld, zoals dat wel het geval is bij vogels (monogamie) of bavianen (polygamie). Het is aan de cultuur om 'aan de seks wat te regelen'. Dat leidt tot culturele regels voor seksuele binding, dus seksueel gedrag. Dat verklaart weer de culturele aandacht voor het genitaal, dus voor bedekking van het genitaal, want sommige reflexen zijn nu eenmaal zichtbaar. Het lijkt een logische opdracht voor elke cultuur om, gezien het belang van een stabiel ouderpaar, dat immers nodig is voor de opvoeding van een vroeg geboren jong, het genitaal te 'privatiseren'."##

Mijn mening; Schaamtegevoel is zowel aangeboren als aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Aangeleerd door het kuddegevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk voor een groot stuk aangeboren en verder door opvoeding in stand gehouden
13 jaar geleden
Goeie vraaag!
Geen idee, maar ik heb zo het gevoel bij aangeleerd.
Net zoals bij dieren, die leren dat niet dus ze kennen het ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaamtegevoel bij dieren? Noem eens een voorbeeldje?
Aangeleerd want schaamde jij je toen je naakt was op het strand toen je 2 jaar oud was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen worden geboren zonder schaamtegevoel. Als peuters en kleuters in een zwembad zijn, lopen ze vaak lekker bloot rond zonder enig schaamtegevoel. Ook vinden kleine kinderen het geen punt om samen naar de wc te gaan zoals in kinderdagverblijven gebeurt. Voor hen is dit heel normaal.
Als ze ouder worden verdwijnt dit. Ik denk omdat ze van hun ouders en andere volwassenen zien dat die gekleed zijn en wel de deur van de wc dicht doen.
Gezinnen die regelmatig naar nudistenterreinen gaan kennen ook veel minder schaamtegevoel.
En bij primitieve volkeren zie je dat de mensen veel bloter rondlopen dan wij, en dat heeft niet alleen te maken met de warmte.
Ik zou zeggen dat het aangeleerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Stel, mensen van een primitief volk maken bloot een wandeling en komen terecht in een stad of dorp waar men wel gekleed is. Hoe voelen die primitieve mensen dat? Gaan ze zich dan ineens wel schamen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag!!
Ze zullen wel bekijks trekken.
Ik veronderstel dat ze zich zullen verbazen over het feit dat er mensen zijn die gekleed rondlopen.
Maar of ze zich acuut gaan schamen? Ik denk het niet.
Heeft te maken met de waarden en normen die gelden in de cultuur waarin je opgroeid, en dus is het aangeleerd gedrag. Dingen waar wij ons voor generen zijn in een andere cultuur normaal. Bv per ongeluk een boertje laten na het eten, wij zouden dan wellicht verkleuren, maar in andere culturen is het juist een teken dat het eten je heeft gesmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is hier, of schaamte veroorzaakt wordt door
aangeboren of verworven factoren, analoog aan het eeuwenoude nature/nurture debat. Schaamte lijkt een aangeleerde emotie. Interessant is te zien dat daarin verschillen tussen mannen en vrouwen bestaan. Deze site: geeft daarover interessante inzichten. http://www.verwantschapsvragen.nl/fman/105.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt bepaalt door de context volgens mij.
Naakt lopen waar de mensen gekleed zijn geeft een schaamtegevoel.
Maar(als enigste) gekleed lopen waar allemaal naakte mensen zijn geeft ook een gevoel van onbehagen.
Volgens mij deels aangeboren ,maar ook aangeleerd zoals het in de grote groep er sociaal aan toe gaat.
We willen immers toch allemaal er bij horen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaamte is aangeleerd. Je krijgt het mee in het leerproces door ouders of op school en alle andere situaties waarin je leert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk aangeleerd, het wordt bepaald door je omgeving, milieu en opvoeding. Een indiaan uit het oerwoud van brazilie heeft namelijk helemaal geen moeite met het tonen van haar boezem, terwijl dat hier in nederland toch iets anders ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou graag antwoord willen geven, maar het nature / nurture debat is een hele oude die (nog) nooit is opgelost. Het zal dus vooral gissen zijn.

Ik doe ook een gok: ik zeg aangeboren. Het heeft namelijk te maken met hersencentra, en dan volgens mij de prefrontale hersenkwab en de hersenschors. Deze centra zijn bij heel veel dingen betrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aangeleerd, kijk maar naar de indianen, die lopen toch ook naakt rond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke gezond geboren baby kent 2 angsten; angst voor geluid, angst voor vallen.

Angst is wat anders dan 'schrikken'.

Alle andere angsten zijn aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schaamte heeft niet alleen met blootzijn te maken. Mubarak schaamt zich omdat hij af gaat. Zij eer wordt aangetast. Ook dat is een vorm van schaamte.
Schamen doe je je over iets wat je niet wilt. Je schaamt je voor iets wat in jouw ogen (jouw cultuur, jouw sociale omgeving) niet geaccepteerd is.