Wat kan ik doen om puberteit op gang te brengen?

Ik ben een meisje van 15 jaar en iedereen schat mij 12 a 13 jaar, omdat ik nog nauwelijks puberteitskenmerken heb. Ik ben al naar de dokter geweest, maar die wil niets doen tot ik 17 ben! Ik ben daar helemaal niet gelukkig mee, ik wil niet tot mijn 17de rondlopen met een platte voorkant! Ik heb ook nog steeds geen maandstonden, ik ben er best wel ongerust over.. Ik schaam me echt! Als er vriendinnen vragen of ik mee wil gaan zwemmen zeg ik liever neen , terwijl ik zwemmen echt leuk vind! maar ik schaam mij echt kapot! Soms maakt er iemand een opmerking over, en dan zou ik echt willen beginnen wenen he! Want ik kan er niets aan doen! Of toch?? Weet er iemand wat ik kan doen?? Ik ben echt radeloos !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (16)

Je moet geduld hebben, je blijft echt niet hoe je nu bent. Sommige meisjes beginnen later met hun puberteit en dat is bij jou ook het geval, alles zal opeens vanzelf gaan. Dus maak je niet ongerust. En laat die mensen die dat zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi meisje van 15,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag, net als je vriendinnen, ook wat meer "voorgevel" zou willen hebben en meer vrouwelijke vormen. Maar helaas, je kunt dit niet zelf op gang brengen. Je lichaam doet dit helemaal zelf. En bij de een komt de puberteit nu eenmaal later op gang. Dat is echt niets om je voor te schamen. Je kunt er toch niets aan doen?

Probeer hier niet te zwaar aan te tillen. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar ben je "minder" omdat je nog geen borsten hebt en nog niet ongesteld bent geweest? Natuurlijk niet! En als iemand er een opmerking over maakt kun je gewoon zeggen dat je dat zelf ook niet leuk vindt, maar dat je zulke dingen nu eenmaal niet kunt sturen.

Radeloos zijn helpt helaas niet. Daar komt je puberteit echt niet eerder mee op gang. Probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan door tegen jezelf te zeggen dat je goed bent zoals je bent, ook als je er nu nog wat "minder vrouwelijk" uitziet als je leeftijdgenoten. Bovendien, iedereen is anders. Ook na de puberteit zul je niet altijd tevreden zijn met lichaam. Maar ook dan: je bent goed zoals je bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan niets anders doen dan afwachten tot j in de puber tijd gaat..
het ene meisje is wat vlugger dan het ander..
als je dokter je ook niet kan helpen, zal je moeten wachten, je bent nog volop in de groei..
er komt een tijd...dat je weer gaat verlangen na de tijd waar je nu in zit, geloof me..
gewoon nog geduld hebben,,succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander helaas! Kan me voorstellen dat je er niet blij van wordt.. Tot die tijd kun je je misschien redden met wat 'hulpmiddeltjes'? Vulling in je BH, make-up, dat soort dingen.. Niet ideaal, maar als je je daar beter bij voelt kan het ook, toch? Iedereen heeft wel iets waar hij/zij niet tevreden mee is, volkomen normaal om dan maar de schijn op te houden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Meid,

Ik begrijp heel goed hoe je je voel ik was ook laat met alles en maakte me er ook heel druk over altijd.
Dat je noch niet ongesteld bent daar moet je je niet druk om maken geloof mij maar, WEES BLIJ!
Al die meiden wat al ongesteld zijn hebben last van buikpijn en rugpijn en het is gewoon vervelend.

En dat de rest nog niet groeit is inderdaad lastig, maar helaas is er niet veel aan te doen =(.
Bij drogisten weet ik wel dat de iets verkopen wat de groei van borsten stimuleert, maar of het ook echt werkt weet ik niet.

Verder kan ik je alleen zeggen dat je je er niet zo druk over moet maken, want uiteindelijk ben je zoals je bent en kan je er toch niet veel aan veranderen.
Jezelf accepteren (hoe moeilijk het ook is!) is het beste wat je kan doen, want anders maak je jezelf alleen maar ongelukkig.

En grote borsten is ook niet alles(vaak niet eens mooi, maar dat is mijn mening). Misschien maakt dit je gelukkiger, maar de mooiste vrouwen op de wereld hebben ook niet veel denk daar maar aan. Jennifer Lopez of Sandra Bullock bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ook zeggen wees er maar blij om
Hopen dat ze lang wegblijft en hopen dat, als ze er eenmaal is, vlug voorbij is. Meestal zijn pubers (m & v) vooral zichzelf en hun omgeving tot last. Laat de natuur dus maar zijn eigen gang gaan;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nou, dat is wel een heel negatief beeld wat je nu schetst. )-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo niet bedoeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(-;
Je kan er helaas niets aan doen, je zal moeten wachten tot je lichaam begint te veranderen. En je moet je geen zorgen maken, er zijn meer mensen zoals jij. Je zal het moeten accepteren en blij zijn dat je bepaalde fases van de puberteit nog niet hebt, daarmee bedoel ik de maandelijkse bijdrage van de puberteit (die ik gelukkig ook nog niet heb). En je moet je zeker niet druk maken om je voorgevel. Die zal uiteindelijk beginnen te groeien, en als je je er echt niet prettig bij voelt kan je voor opvulling kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog maar eens: geduld hebben. Een platte voorkant is helemaal niet lelijk, en als je je maandstonden nog niet hebt kun je alle dagen zwemmen en sporten en hoef je niet met tampons en maandverband te zeulen en heb je geen buikpijn. Nee meid, geniet er nog van, het zal gauw genoeg veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een jongen van 15 jaar en heb ook echt nog lang niet alles.
Ik heb hier ook al veel vragen op deze website van los gelaten..

Ik loop er ook nog erg mee achter.

Maar aan alle reacties die ik heb gekregen, valt te merken dat ik/wij gewoon wat later ben/zijn ermee..
Het komt wel. ;)

Ik zet de vraag die ik gesteld heb bij "Bron" gezet.

Mvg,
Ruben. :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wow, lekker slecht Nederlands.. Laatste zin moet zijn "Ik heb de vraag die ik op deze website gesteld heb bij "Bron" gezet."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je zorgen maakt, kun je met de huisarts overleggen of het zin heeft een onderzoek te doen.
Een endocrinoloog kan kijken of je hormoonhuishouding in orde is (dan ben gemiddeld misschien een beetje laat maar komt het allemaal nog) of dat er een andere reden is waardoor je nog geen fysieke puberteitskenmerken hebt.
De kans is het grootst dat er niets aan de hand is.
Stel dat er een reden is waardoor er niets gebeurt, dan kan er eventueel een hormoonbehandeling gestart worden, en dat zal inderdaad niet gebeuren voor je pakweg 17 bent - er zijn namelijk behoorlijk wat mensen die op hun 16e of 17e ineens volop gaan puberen.
Dus: vermoedelijk is er niets aan de hand behalve dat je _gemiddeld_ iets later bent.
Dat je nog niet ongesteld wordt, is alleen maar een voordeel, geloof me ;-) En een platte voorkant is wel te verdoezelen met een speciale BH, die zijn daar voor gemaakt, en zulke zwempakken zijn er ook, je hoeft jezelf dat zwemmen niet te ontzeggen!
Niet teveel piekeren want dat is echt niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch heeft je dokter gelijk ; tot je zeventiende is er eigenlijk niks om je ongerust over te maken (en zelfs dan nog niet), want je kunt gewoon een laatbloeier zijn.

Jammer is dat je je lengte en gewicht er niet bij zet, want je lichaamsvetpercentage kan een factor zijn die invloed heeft op het intreden van de puberteit. Grof gezegd : hoe dikker hoe eerder, terwijl je met ondergewicht je eerste menstruatie (en andere geslachtskenmerken) ernstig kan onderdrukken.

Maar als je verder normaal geproportioneerd bent, zit er weinig anders op dan afwachten. Weet je wanneer je moeder, tantes en oma's ongeveer begonnen te menstrueren ? Wellicht waren zij ook aan de late kant, en is er zeker niks aan de hand.

Ga desnoods nog een keer naar je dokter en leg hem het verhaal voor, en laat vooral goed weten hoe vervelend je het vind en hoe ongerust je bent. Wie weet kent hij nog trucjes die niet al te veel ingrijpen in je systeem. Wellicht zou je bijvoorbeeld al met de pil kunnen beginnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, enne....laat beginnen zegt niks over het eindresultaat. Mijn zusje was op haar 15e nog zo plat als een dubbeltje, en op haar 17e had ze mij ingehaald !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit bij Biologie gehad dat het kan zijn dat je hersenen nu sneller aan het ontwikkelen zijn dan bij anderen. Als je goed om je heen kijkt op school dan zie je ook dat mensen op het VMBO meestal iets sneller ontwikkelen qua uiterlijk dan mensen van het VWO. Dat komt dan doordat bij de mensen van het VWO de hersenen sneller ontwikkelen.

Maar uiteindelijk haalt het elkaar weer in, dus maak je vooral geen zorgen en probeer er ook beetje blij mee te zijn, want maandelijkse problemen heten niets voor niet maandelijkse PROBLEMEN, het is absoluut niet leuk om ongesteld te zijn.

En dat je nog geen borsten hebt is op je 15 is niet raar ofzo, bij mijn vriendin begon het ook ergens op haar 15de (volgens mij zelfs toen ze bijna 16 was) en die heeft nu cup C vanaf haar 17de. Waarschijnlijk gaat het bij jou binnen nu en een jaar ook wel van start, dus maak je geen zorgen. Die andere meiden zijn er gewoon vroeg bij, maar zullen dus ook eerder hang tieten krijgen :p

(Tip van mij: Als je borsten gaan groeien gebruik dan vanaf cup A een beugel BH en als ze uitgegroeid zijn zorg er dan voor dat je voldoende sport en ook je borstspieren een beetje traint, dan houden ze de mooiste vorm. En als je nu al naar de sportschool gaat, dan kun je al heel wat anders mooi laten worden (buik en billen) waar mannen vaak meer van houden om te zien. De vorm van je lichaam is voor vele mannen namelijk belangrijk dan die twee bulten :p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan mee heel goed voorstellen dat je hier mee zit , is niet gemakkelijk voor je . Maar laat de natuur zijn gang gaan , dan komt het zeker goed . bij jou gebeurd het gewoon iets later , en je kunt het niet forceren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je veel van de gegeven reacties leest, een gevoel hebt van: het kan wel zijn dat ik gewoon geduld moet hebben, maar dat lost voor mijn gevoel nog niks op!

Als ik terugkijk op de tijd dat ik nog 'plat' was, en dat was net als bij jou een langere tijd dan bij mijn meeste vriendinnen, kan het me nu niet zo veel meer schelen. Ik ben uit dat moment en heb inmiddels mijn puberteit achter de rug dus het behoort voor mij niet meer tot de orde van de dag. Voor jou komt ook ooit die dag waarop je terugkijkt en denkt: dat maakt me nu niks meer uit.

Het komt weer op hetzelfde neer: geduld hebben. Maar als ik jou was zou ik nog een keertje naar de dokter gaan om aan te geven dat het voor jouw gevoel toch wel heel lang duurt voordat je puberteit op gang komt. Volgens mij is het ook zo dat wordt aangeraden om op je 15e langs te gaan bij de dokter als dat het geval is. Voor het alleen niet hebben van maanstonden maar wel van puberteitskenmerken is die leeftijd 17.

Succes meisje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuur doet zijn best en andere meisjes zijn daardoor mogelijk verder denken ze. Het is zo moeilijk om jezelf te vergelijken met anderen. Zij zijn lichamelijk misschien verder, jij weer ergens anders in. Het is vervelend voor je en jouw tijd komt echt. Door op jouw manier te denken, zal het niet puberen echt versnellen. En ...mogelijk zit je in de puberteit en moeten de hormonen bij jou nog worden wakker gemaakt. Ze zijn aan het rusten en straks komen ze naar buiten gespurt. Ze zullen hun werk gaan doen. Het komt eraan en laat je niet gek maken door opmerkingen of giebels van meer rondborstigere meisjes. Jouw tijd komt echt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kun je niks aan doen!
Ja hormonen in laten spuiten..
Maar daar zou ik niks aan laten doen als ik jou was..
Want het is een heel natuurlijk, mooi, maar vooral ingewikkelt process.
En ik kan me heel goed voorstellen dat je hier zo mee zit,
maar dat je hier mee zit.
Geeft stiekem al aan dat je in de puberteit zit!
Bij jou begint het gewoon wat later, en de kans is groot dat jij dalijk jouw vriendinnetjes inhaalt!
Dat jij met een grotere voorgevel loopt ;)
Je hebt nog tot je 18e voordat je je maandstonden krijgt, logisch dat je daar mee bezig bent omdat je vriendinnetjes dat allemaal wel al zijn.
Maar zodra jij je eerste menstruatie hebt gehad komt de rest ook allemaal wel meer op gang.

Tip:
Maak je je niet al te druk erom, stress zorgt zeker voor een verstoring ervan..
Dus ontspan en laat het op je af komen, hoe moeilijk het is.
Want op jouw leeftijd is dat zeker vervelend.

En die mensen die er commentaar op hebben, zijn zelf vaak het onzekerst over zichzelf.

Niet dat je hier iets aan hebt, maar aan je maandstonden mis je niks ;) geniet er nog maar van dat het er nog niet is!
Dan komt er weer een nieuwe crisis bij!
Nee, dat hoeft niet hoor, dat is natuurlijk per persoon weer verschillend!

Ik wens je veel succes ermee, het komt allemaal vanzelf, vroeg of laat!
En komt het niet, lang leve je huisarts