hoe ontstaan soa's?

Ik vraag me dus af, als je geen seks heb gehad heb je geen soa. Je wordt er dus niet mee geboren. Maar als je allebei dus nooit seks hebt gehad kan je ook geen soa overbrengen. Hoe ontstaan soa's dan? Gebeurt dit tijdens seks? Of kan je ze op andere manieren krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Amadea
7 jaar geleden
Zie http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/585/eerste-soa-seksueel-overdraagbare-aandoening
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ontstaan van de SOA's die we kennen zal tijden geleden zijn gebeurd, zolang er een seksueel actief persoon besmet blijft zal de specifieke SOA rondblijven gaan. Het is gewoon een van de vele gemuteerde virussen of bacteriën die we kennen. Een griepvirus ontstaat ook niet spontaan vanuit het niks, is altijd weer een mutatie of kloon van een bestaand virus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe precies is deels onbekend, de meeste soa's bestaan al zeer lang.
Deze uitleg over aids maakt mogelijk veel duidelijk, hoewel ook hier niet alles zeker is.
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-oorsprong-van-aids Je hebt wel een goed punt, een maagd (zonder risicogedrag of ziektes) heeft >99,9% zeker geen soa zonder dat dat bekend is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een maagd zonder ziektes heeft 100% geen SOA lijkt me. Of wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe zijn virussen en bacteriën ontstaan ze zijn er eenmaal . Diverse seksueel overdraagbare infecties bestaan al heel lang . In het verleden ( laten we hopen ) werden er ook kinderen geboren met syfilis of andere ellende nu is hiv ook nog steeds vaak doorgegeven via de moeder direct bij de geboorte . Tja de virussen en bacteriën en schimmels hebben nog veel geheimen . Feit is voor dat er mensen of dieren waren waren ze er al en als de mensen zijn uitgestorven zullen ze er waarschijnlijk nog zijn . Ook in ons lichaam zitten vele soorten bacteriën en virussen en in ons erfelijk materiaal ( mogelijk?) restanten van virussen die onze eigenschappen en gedrag bepalen onderzoek is daarna gaande . Het is bizar hoe virussen en bacteriën en andere vormen ons leven beïnvloeden . Zonder zouden we ook niet kunnen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok, dat was wat onduidelijk.
Ziektes, soa's uitgezonderd.
Dan doel ik op ziekenhuisbehandelingen, bloedtransfusies enzovoorts. Behandelingen waarbij er een (zeer kleine) kans op besmetting is.
Met risicogedrag bedoel ik o.a. drugsgebruik d.m.v. spuiten. p.s. tussen besmetting en ziekte kan veel tijd zitten. (afhankelijk van je definitie van ziek)
http://www.levenmethiv.be/medisch/hiv-infectie/verschil-tussen-hiv-en-aids
Met een hiv besmetting hoef je tegenwoordig niet meer ziek te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk.

Antwoorden (1)

Het zijn infectieziekten die vooral - maar niet uitsluitend - door onbeschermd seksueel contact worden overgebracht. De meeste worden door bacteriën of virussen veroorzaakt. Zo’n virus of bacterie kan zich nestelen in lichaamsvloeistoffen zoals bloed, sperma, voorvocht en vaginaal vocht.

Gewone huid is dik genoeg om een soa tegen te houden. Maar lichaamsdelen bedekt met slijmvlies zijn erg gevoelig voor het overdragen. Slijmvlies is een dun deel van de huid dat te herkennen is aan de roze kleur en vochtigheid. De binnenkant van de mond, vagina, anus, eikel, penis en urinebuis bestaan allemaal uit slijmvlies.

Een aantal soa's is ook overdraagbaar via bloed. Hiv, hepatitis B en syfilis kunnen verkregen worden door onhygiënisch aangebrachte tatoeages of piercings. Of als voor drugs de naalden, spuiten of andere attributen van een ander worden gebruikt. En tijdens zwangerschap en bevalling kunnen hiv, hepatitis B en syfilis worden overgedragen van moeder op kind.