Hoe zit her precies met de morning after pil en ongesteld worden?

Ik had een vraagje over de noodpil, wat als je ongeveer een week geleden (zondag 25 maart) onveilig sex hebt gehad en dinsdag 27 maart ongeveer 35uur later de noodpil hebt genomen en vandaag de dag (zaterdag 31 maart) nog steeds niet ongesteld bent geworden, hoe groot is de kans dan dat je zwanger bent?, (is onregelmatig ongesteld, laatste keer was 25 februari en soms duurt het 2 tot 3 maanden om weer ongesteld te worden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
52.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
waarom pas zo laat de morning after pil genomen? is het niet een idee om aan de pil te gaan, of condooms te gebruiken om dit te voorkomen?
MissBiggie
12 jaar geleden
Dr naam zegt al genoeg toch??

Het beste antwoord

De morning-afterpil (MAP) stelt de eisprong uit. Logischerwijs zal de menstruatie dan ook wat later optreden. Een groot deel van de gebruiksters heeft haar menstruatie later, of juist eerder dan verwacht. Onregelmatige bloedingen komen trouwens ook voor.

Op zich zegt het al dan niet binnen een bepaalde tijd ongesteld worden dus weinig over een eventuele zwangerschap. Bij inname van de MAP binnen 24 uur na het seksueel contact is de werking het beste. Bij 24-48 uur is dat al iets minder, maar nog altijd redelijk betrouwbaar. Op onderstaande site vond ik een schema, volgens dat schema zou de kans op een zwangerschap bij inname 24-48 uur na de seks ongeveer 2% zijn. Je kunt natuurlijk je eisprong hebben gehad net vóór het seksueel contact, of tussen dat contact en het moment van inname van de MAP in. Dan werkt de noodpil niet.

Als je je afvraagt of je zwanger bent, kun je het beste een zwangerschapstest doen. Daar is het nu nog wat vroeg voor, hoewel dat afhangt van het moment in de cyclus.

Als een vrouw zo onregelmatig ongesteld is, bestaat de kans dat zij sowieso geen goede eisprong heeft, of in elk geval niet bij iedere cyclus. Dat maakt de kans op een zwangerschap al veel kleiner. Maar je kunt alvast een test in huis halen voor de zekerheid.

Toegevoegd na 3 minuten:
Link vergeten, excuus:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt de morning after pil tot 72 uur nadat je seks hebt gehad innemen. Dit heb je gedaan, dus in principe zou er niks aan de hand moeten zijn. Door de stress en doordat je vader onregelmatig ongesteld bent kan het wat langer duren voor dat je ongesteld wordt. Tot zover zou ik me nog geen zorgen maken en even afwachten.