Hoe zit het met voorlopige- en definitieve uitslag bij een SOA-test?

Vanwege enorme kopzorgen (2 weken terug onveilige seks gehad tegen mijn wil), ga ik aanstaande woensdag naar een polikliniek om een SOA-test te laten uitvoeren...
Nu is op internet heel veel informatie te vinden over hoe zo'n test in zijn werk gaat, welke vragen gesteld worden, enzovoort. Ook staat er dat bij de polikliniek waar ik woensdag heen moet gaan, op de testdag zelf al een voorlopige uitslag wordt gegeven. Na 7 dagen volgt de uiteindelijke, definitieve uitslag. Alles leuk en aardig, maar ik snap niet wat onder voorlopig en wat onder definitief verstaan wordt. Een gok: is het misschien zo dat bepaalde SOA's die dag gelijk al dan niet aantoonbaar zijn, en bepaalde SOA's pas na 7 dagen?
Als dit klopt, dan ben ik heel benieuwd naar welke SOA's dan al gelijk aantoonbaar zijn, en welke pas na 7 dagen. Weet iemand antwoord op mijn vragen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen je wil??? Heb je aangifte gedaan, ja toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rare aangifte: ik heb onveilige sex gehad maar dat wou ik niet.
Sorry hoor, maar dan moet gv geen sex hebben.
Nooit gehoord van
Ik vrij veilig, of ik vrij niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel degelijk gehoord van ik vrij veilig of ik vrij niet. Zo simpel was de situatie echter niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra er dwang in het spel is.. Fysiek of mentaal. Kan je aangifte doen. Dan is het aanranding/ verkrachting.
Ook als het je partner is...
Is het een kwestie van " ik durfte geen nee te zeggen daar schaam ik me voor" ja dan moet je ballen krijgen. Nee is namelijk NEE
En dat moet een ieder respecteren.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
@Martine 74
Beetje onvoorzichtige opmerking van je vind ik. Ooit gehoord van verkrachting? Valt vaak onder: onveilige seks tegen mijn wil. Er zijn genoeg mensen die niet meteen schreeuwen "ik ben verkracht, ook al is het wel gebeurd. De meeste schamen zich er voor en denken ook nog eens dat het hun eigen schuld is. Ik wens je heel veel sterkte gast101394 ik hoop dat de uitslag van de test negatief is (voor jouw dus positief)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb meerdere malen "nee" en "stop" gezegd, maar hij sprak geen Nederlands. Toch bleek genoeg uit mijn lichaamstaal & handen wegslaan moet iedereen begrijpen, welke taal je ook spreekt. Hij is duidelijk over mijn grens gegaan. Voor nu ben ik voornamelijk ongerust dat ik naast deze vervelende ervaring ook nog eens een SOA heb... Woensdag bij de test wordt misschien wel gesproken over aangifte doen...dat wacht ik nu nog af. Ik heb overigens heel weinig gegevens van hem, dus of de aangifte zinvol zou zijn, is een volgende vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ZEKER aangifte doen! Tegen je wil = TEGEN jouw wil. Dat jij in een situatie terecht komt met een man waar je weinig van weet en die jouw signalen niet accepteert,
is geen reden om geen aangifte te doen.
Laat de politie maar uitzoeken hoe ze die man moeten aanpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd momopoyolo...
Dit is je reinste verkrachting.
Laat de politie het maar uitzoeken.
En gast.... Misschien wil jij het zsm vergeten. Maar als hij het al bij jou gedaan heeft zal hij het ook bij anderen doen. Het is een soort verplichting naar andere vrouwen om dit soort mannen aan te geven.
Een vriendin waarschuw je toch ook voor een slecht vriendje... Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgelopen woensdag heb ik het uitvoerig besproken met een medewerkster, en ga volgende week een anonieme melding doen bij de politie (dat is net iets anders dan aangifte, maar zo wordt voor deze man in ieder geval gewaarschuwd). Volgende week krijg ik ook de uitslagen van de tests... (wilde dit nog even kwijt, om dit 'topic' volledig te maken).

Antwoorden (2)

Bij voorlopig is het resultaat nog niet 100 procent zeker. Maar vrijwel altijd is dit correct. Maar na een week wanneer ze met 100 procent zekerheid kunnen aangeven of je wel of geen SOA hebt krijg je de definitieve uitslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is moet je urine afleveren en bloed af laten nemen, het bloed wordt onmiddelijk getest op HIV en je krijgt dan ook meteen te horen of het resultaat negatief of positief is, ook wordt het bloed voor de zekerheid nogmaals getest en die uitslag krijg je na 1 week.

De urine wordt getest op andere soa's zoals gonnoroe, chlamydia etc. en dat kunnen ze niet meteen testen, dus voor de uitslag daarvan (+ de definitieve resulaat van het bloedtest) bel je na 1 week.