Ja dat kan je hele leven hoor. Wit verlies geeft bescherming aan de vagina,het gaat uitdrogen tegen,en beschermt tegen bacteriën.Dus het is eigenlijk een bescherming voor nare dingen.
12 jaar geleden
Witverlies is een kleurloze tot witachtige afscheiding uit de vagina. Het is normaal en voorkomt uitdroging van de vagina en besmetting met infecties.
Vrouwen hebben soms last van witverlies. Dit is niets onnatuurlijks, integendeel, het is een natuurlijk reinigingsproces. De bloedvaten in je vaginawand zorgen voor vochtafscheiding, wat uitdroging van je vagina en besmetting met infecties voorkomt.

Gewoonlijk is witverlies kleurloos tot witachtig en ruikt ze zacht tot lichtjes zurig. Opgedroogd krijgt de afscheiding een gelige kleur.

De hoeveelheid witverlies of vaginale afscheiding is erg wisselend van vrouw tot vrouw en staat sterk onder invloed van de hormonale toestand:

Voor de allereerste regels (de menarche) is er weinig witverlies.

Tijdens de vruchtbare periode neemt dit onder invloed van de menstruele cyclus toe.

Tijdens de zwangerschap neemt dit steeds heel erg toe.

Na de menopauze neemt dit zeer sterk af.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
heb je een minkukel aan je kont hangen fremar?
Neen, niet alle meisjes of vrouwen hebben met het blote oog waarneembaar witverlies.

Het is ook niet zo dat het bij iedereen pas verdwijnt tijdens en na de menopauze.

Er zijn studies over gedaan en uit eigen ervaring kan ik ook beamen dat elke vorm van overweldigend aanvoelende stress de activator is van het hormoon dat de aanmaak witverlies bevordert.
Hoe minder stress je jezelf dus op de hals haalt hoe hoe luier jouw witstof-activerende hormonen worden en des te matiger of miniemer je witverlies ervaart.

Praktische tip:
Indien dit witverlies jou thans belemmert om je relax te voelen dan kan je bij de apotheek een vaginale douche kopen.
Vanuit eigen ervaring raad ik echter aan om enkel te spoelen met lauw water zodat de natuurlijke en noodzakelijke 'vagina-stoffen' intact blijven.

Via de link in bijlage vind je extra uitleg en ook tekeningen van de vaginale douche en de mogelijke handelingen en houdingen bij gebruik.
In dit artikel wordt wel geadviseerd om een product aan het lauwe water toe te voegen, dat zou ik dus niet doen zolang het enkel om overmatig witverlied gaat.

Hoofdzaak blijft dus wel dat je bewuster gaat opletten waar jij overweldigende stress van oploopt. Want pas als jij die factoren herkent kan je stress leren doseren om alzo op natuurlijke wijze van overmatig witverlies af te geraken. En tegelijk zal je nog veel meer andere voordelen ervaren vanwege het stress-hanteren.

Eenvoudige antistress tip:
Hou je adem op tijd in en denk Bewust aan vrolijke doch rustgevende zaken.
Adem daarna 3 minuten rustig in en uit terwijl je in stilte of luidop de woorden 'ik adem rust in' en 'ik adem rust uit' herhaalt.
Als je voelt dat je afwijkt dan las je terug een adem-Stop ins en begint de oefening weer van voor af aan.

Succes ermee en fijn weekend nog!