Waarom helpt de morning after pil wel op elke dag van de maand, en een gewone anticonceptie pil niet??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier in huis een levend bewijs van bijna 18 jaar dat deze vraag NIET klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik kan de vraag ook langer maken door te vragen: Waarom heeft een morning after pil wel een betrouwbaarheid van 99.9% op elke dag van de maand en een gewone anticonceptiepil niet? Maar dat werd een beetje te lang. Haha iemand moet toch een keer die 0.1% zijn haha :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wij hebben de hoofdprijs gewonnen in deze loterij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha mooi dat je het toch zo ziet :D

Het beste antwoord

De namen zeggen het al!
De anticonceptiepil voorkomt de eisprong. Daarvoor moet je die pil dus wel steeds slikken, want die eisprong wordt voorbereid door je lijf - en je weet niet precies wanneer die eisprong is, dus een middel dat je alleen zou hoeven slikken als je tegen je eisprong aan zit zou handig lijken maar is in de praktijk niet werkbaar.

De morningafterpil voorkomt innesteling van een bevruchte eicel. Die pil slik je alleen na onveilige seks, als er dus kans is op een bevruchting. Daarom is het een noodmiddel - de dosis hormonen die je binnenkrijgt is ook veel hoger dan bij het slikken van de gewone anticonceptiepil.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog wat informatie: http://www.noodpil.nl/
Hier de bijsluiter van een van de varianten van de morningafterpil: http://www.norlevo.nl/Bijsluiter_NorLevo_1.5_mg_Site.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Erg goed antwoord ;)

Andere antwoorden (3)

Omdat een MAP een bom hormonen is, en de normale pil niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je de deze beide pillen echt niet met elkaar vergelijken, want het is appels met peren vergelijken. Een gewone anticonceptiepil geeft maar een heel kleine hoeveelheid hormonen af, zodat hij na een maand pas betrouwbaar is. De morning after pil is een soort paardenmiddel, dat echt niet goed is voor je lichaam. Het is een enorme hoeveelheid hormonen in één keer, waar je lichaam echt behoorlijk last van kan hebben. Ik heb er ooit bij de dokter om gevraagd en die kreeg ik ook, met daarbij meteen een recept voor de gewone pil. De morning after pil is echt alleen voor noodgevallen en absoluut niet aan te raden in plaats van gewone anticonceptie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de normale pil op de eerste dag van je menstruatie neemt, is hij wel gelijk betrouwbaar (tenminste, dat wordt gezegd). De MAP is in dit geval wel een noodgeval, aangezien ik niet meer op tijd ben voor de normale pil. (wil overigens een spiraaltje, waar ik ook niet meer op tijd voor ben)
Een anticonceptiepil werkt (als je hem alle 21 dagen normaal inneemt, zonder overgeven en diarree, en antibiotica) de gehele maand. De week dat je hem niet neemt, werkt hij wel, maar dit is je stopweek, waarin je ongesteld wordt. Het heeft er dus niets mee te maken dat hij dan wel/niet werkt, want ook al neem je hem die week niet, zo is het ontworpen, je bent gewoon beschermd tegen zwangerschap (niet tegen SOA's).
Een morning after pil is er om je binnen 72 uur na onbeschermde sex geen ongewenste zwangerschap te laten hebben. Het is inderdaad rotzooi, dus waar mogelijk vermijden, en gewoon de pil slikken en/of condooms gebruiken.
Let wel, de combinatie van pil en condoom is het meest betrouwbaar om zwangerschap en SOA's te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde dat de normale pil niet betrouwbaar is, als je hem pas later begint met innemen, dan de eerste dag van je menstruatie.