Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Van kleins af aan, alleen de voorlichting moet je aanpassen aan het vermogen van het kind om de informatie te verwerken en beheersen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kunt je kind het beste van peuter af aan voorlichten, dan is het makkelijk om uit te leggen wat het verschil is tussen man en vrouw, dat kindjes in de buik van moeders groeien en dan steeds een stapje verder, er zijn leuke voorlichtingsboekjes te koop voor kleine kinderen als je zelf niet weet hoe je dit aan moet pakken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is best lastig te zeggen.
Ik ben altijd heel open over van alles geweest en heb al op kleuterleeftijd de "algemene" zaken verteld (zoals dat kindjes in de buik van de moeder groeien enz).

Het ene kind is echter het andere niet, mijn oudste (11) wil eigenlijk verder nog steeds niks weten (al jaren niet) terwijl zijn vriendjes met rode oren de boekjes uit de bieb verslinden.

Ik heb laatst gezegd dat ik vond dat we nu TOCH eens een boekje moesten bekijken of een praatje erover maken en heb hem ook uitgelegd dat ik niet wil dat hij spookverhalen op school hoort en dan van niks weet.

Maar hij vindt het allemaal maar niks.

Dus: in mijn optiek is elke leeftijd geschikt, gewoon antwoord geven als ze wat vragen en bij peuter hoef je nog niet in detail te treden, die zijn meestal heel snel tevreden met een antwoord.

Af en toe kun je polsen of er belangstelling is en als je er één hebt zoals ik moet je uiteindelijk de info bijna opdringen
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Ik zou dat vrij vroeg doen.
De kinderen zijn er tegenwoordig vroeg bij.
Mijn oudste was amper vier en hij kwam van school thuis met respectloze woorden die betrekking hebben op sex en hij maakte daar bepaalde bewegingen bij en geluiden van een orgasme.
'Zo worden babies gemaakt volgens *****!' zei hij toen.
Ik was maar wat blij dat ik hem toen al op een mooie manier zo'n beetje had voorgelicht, zodat dit niet zijn eerste confrontatie met het sexuele was.

Ik kon dit toen meteen de kop in drukken door te zeggen dat mama toch had uitgelegd dat sex iets heel bijzonders is tussen twee mensen die veel van elkaar houden en dat voor zoiets bijzonders zulke lelijke woorden gebruiken niet netjes is...

Mijn advies dus: hou het zelf in de hand zodat een ander geen kans krijgt om op een grove manier de eerste voorlichting te geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hou het zelf in de hand door er vroeg bij te zijn dus ;)
En je hoeft dan echt niet meteen alle details te vertellen, vaak gaan dergelijke gesprekjes dan vanzelf. Ik weet nog dat mijn zoon en ik het erover hadden onderweg toen we lopend boodschappen gingen doen.
Ik merkte aan de reacties van mijn zoon hoe ver ik kon gaan, en op een gegeven moment begon hij gewoon over wat anders :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ik ben er ook nooit ' voor gaan zitten' als het op wat voor manier dan ook ter sprake komt er op ingaan, aan gepast aan de leeftijd en het kind
Iedere leeftijd is geschikt om overal over te praten.

Als je dat maar op het niveau van dat kind doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zodra het kind kan begrijpen, dus pakweg vanaf 5 jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding