Kan je frigide worden, of ben je dat? En is het alleen seksueel gericht, of heeft dat ook te maken met kroelen knuffelen enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Je kan frigide worden, maar je kunt ook frigide zijn. Frigide is een term uit de jaren 1600, wat toen afstandelijk, kil en ijzig betekende. Maar toen hadden vele vrouwen verschillende bevallingen op jonge leeftijd, zonder goede medische zorg. Het is zeer waarschijnlijk dat er een fysieke reden was, waarom ze niet geïnteresseerd waren in seks. Velen werden ook gedwongen in een liefdeloos huwelijk, wat ook een reden was.

Seksuologen gebruiken het woord frigide niet meer, omdat bijzonder weinig vrouwen seksueel ongevoelig zijn en het woord ook een nare klank heeft. Tegenwoordig zijn de termen die gebruikt worden als men seksuele problemen heeft nauwkeuriger, bijvoorbeeld gebrek aan seksueel verlangen, moeilijk opgewonden kunnen raken, anorgasmie of vaginisme.

Iemands seksuele behoefte kan van jongs af aan laag zijn of onbestaande (aseksualiteit). Intimiteit kan wel aanwezig zijn, (knuffelen enz) maar seks en intimiteit zijn in principe twee verschillende zaken. Een gebrek aan seksuele nieuwsgierigheid en verlangen is geen punt zolang iemand alleen is, maar in een relatie kan dit tot problemen leiden als de partner wel naar sex verlangt.

Seksueel verlangen kan ook eerst aanwezig zijn en dan verdwijnen. Dit kan allerlei oorzaken hebben, zoals ziekte, depressie of stress, het kan een bijwerking zijn van medicijnen, ontstaan na een verkrachting, het gevolg zijn van relatieproblemen of voort komen uit het gevoel te móeten vrijen vanwege de partner. Ook kan seksueel verlangen verdwijnen als in een relatie sex saai en voorspelbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Frigide en frigiditeit zijn verouderde begrippen uit de seksuologie. Ze werden vroeger gebruikt als een vrouw op seksueel gebied niet reageerde zoals men van haar verwachtte. Als een vrouw bijvoorbeeld geen orgasme kreeg tijdens het vrijen of geen zin had in seks, werd ze al snel 'frigide' genoemd. Tegenwoordig wordt er gesproken van aseksualiteit. Dat is het gebrek aan seksuele aantrekking of interesse in seksuele handelingen. Omdat aseksualiteit aangeboren of in elk geval diepgeworteld is, is het vergelijkbaar met een seksuele voorkeur of geaardheid.

Aseksualiteit verschilt van vrijwillige en bewuste vormen van seksuele onthouding, zoals het celibaat, en van gedwongen afzien van seks als gevolg van ziekte. Aseksualiteit komt in vele vormen voor. Zo kunnen sommige aseksuelen, ondanks het ontbreken van seksuele interesse, toch bepaalde vormen van seks hebben. Een algemeen aanvaarde wetenschappelijke definitie ontbreekt echter nog.

Het Asexual Visibility and Education Network (AVEN) beschrijft 4 soorten of types van aseksualiteit bij mensen:

Type A
Personen die wel een seksuele drift ervaren, maar zich niet seksueel door anderen personen aangetrokken voelen. Deze mensen hebben een zeker biochemische ervaring van seks, doen mogelijk ook aan masturbatie, maar zullen nooit met een andere persoon seksuele interactie hebben.

Type B
Personen die zich tot anderen aangetrokken voelen, maar geen seksuele drift ervaren. Deze mensen hebben wel diepere emotionele bindingen met anderen, houden ook wel van iemand anders, maar zonder de behoefte met zijn of haar geliefde ook seksuele interactie te hebben. Dit sluit lichamelijke tederheid overigens niet uit.

Type C
Personen die zowel seksuele drift ervaren als emotionele aantrekkingskracht van anderen, maar die desondanks geen seksuele interactie hebben. Zij kunnen wel masturberen en van iemand houden. Seksuele interactie met de geliefde en de liefde voor deze persoon zijn voor zulke mensen echter twee heel verschillende dingen die niet samengaan.

Type D
Personen die noch seksuele drift ervaren, noch emotionele aantrekkingskracht van anderen ervaren. Dit betekent echter niet dat deze mensen geen goede en/of emotionele vriendschappen kennen of hebben, maar ze hebben alleen niet de behoefte aan liefde of seksuele interactie.

Dus om je vraag te beantwoorden: je kunt het zijn of worden. Maar dat is zwart-wit gesteld. Als je de bovenstaande types leest dan zie je al snel dat er een hoop grijstinten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gestopt met lezen en meteen overgegaan tot het geven van een +
Als je met frigide bedoelt: afkeer van seksuele handelingen, denk ik dat vrijwel niemand dat "vanzelf" is.
Dat is "aangeleerd" of het gevolg van iets.

Mensen hebben van nature behoefte aan lichamelijk contact, eerst knuffelen met ouders ed en als er dan geen rare dingen gebeuren komt daar in de puberteit ook een nieuwsgierigheid naar sexueel gerichte handelingen bij.

Iemand die daar van gruwt heeft vaak, OF slechte lichamelijke ervaringen met lichamelijk contact, OF is bijv heel zwaar geindoctrineerd dat het "vies" is.

Ik denk zelf, als je daar last van hebt dat het op ALLES gericht is dat tot sex kan leiden, dus knuffelen met je schattige 3-jarige neefje is geen probleem, met een volwassene die daar volgens sex door zou kunnen verwachten WEL
12 jaar geleden
Als een vrouw seksueel wordt benaderd, terwijl zij op een of andere manier geen weerstand daartegen kan opbrengen, kan zij frigiditeit ontwikkelen.

De vrouw heeft een soort van remfunctie bij een stel, want zij loopt het meeste risico bij seks. Dit zit heel diep in de mens; het is zelfs zo bij alle zoogdieren.

Het kan zijn, dat deze remfunctie is gebroken.

Soms is er een heel spoor van blokkades te volgen.
Knellende normen en waarden leiden tot een onderontwikkelde eigen wil. Dit leidt tot het zich niet kunnen verweren en de eigen grenzen aangeven. Dit leidt tot beschadiging van het copingmechanisme. En dit leidt dan weer tot verkrachting of het willoos toestaan van seks. En dan gaat het lichaam zich verzetten door koelte of verkramping, of het verlies van specifieke verlangens.
Gevolg is ook een onterecht schuldbesef aan dit alles, waardoor de vrouw dit alles probeert te verbergen.

Het is goed dit soort mechanismen te kennen. Dat het zo kan gaan. En dat zo het leven voor een heel lange tijd is vergald.