Kan scoliose complicaties op leveren tijdens het vrijven?

En zo ja hoe kan je het oplossen? Ps heeft het ook invloed op een zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Gezien de categorie neem ik aan dat je vrijen bedoelt?

Dat zal afhangen van de ernst van de scoliose. Een lichte scoliose geeft normaal gezien geen beperkingen. Bij een ernstige scoliose kan het natuurlijk lastig zijn. Als je rug erg krom staat, kan het moeilijker zijn om een geschikte houding te vinden. Dat is om het even bij welke activiteit, dus ook bij het vrijen kan dat lastig zijn. En als je er pijnklachten door hebt, kan dat natuurlijk ook invloed hebben op je seksleven. Zowel op je zin in seks als het daadwerkelijke vrijen.

Dat gaat vooral over 'last'. Wat je exact bedoelt met complicaties, weet ik niet. Vrijen kan geen kwaad voor je rug als je een scoliose hebt, als je dat bedoelt. Bij zeer ernstige scoliose waarbij organen in het gedrang komen en je longen minder goed uit kunnen zetten, zul je moeten uitkijken dat je niet teveel buiten adem raakt. Ook dan is seksuele activiteit niet anders dan een andere activiteit: als je moeite hebt met bepaalde bewegingen of met erg intensief bezig zijn bij andere zaken, zul je dat met seks ook hebben. Heb je geen of weinig last in het dagelijks leven, dan zal dat ook gelden voor de seks. Als je vraag is of seks kwaad kan voor je rug: nee, dat kan het niet. Tenzij je naast de scoliose andere problemen hebt en je arts je nadrukkelijk heeft verteld dat je op moet passen met bepaalde bewegingen.

En hoe je dat oplost? Zorgen voor een prettige houding tijdens de vrijpartij. Gebruik eventueel kussens om jezelf wat te stutten en je lijf in evenwicht te houden als je erg 'scheef bent'. Experimenteer met houdingen en standjes. Praat met je partner en maak duidelijk wat wel en niet gaat. Plan seksuele activiteit zoals je ook andere activiteiten plant: houd rekening met je andere plannen van vandaag en morgen, zorg ervoor dat je niet al moe bent of veel pijn hebt voor je begint, houd - voor zover mogelijk - tussendoor even pauze of doe even iets wat voor jou minder belastend is.

En voor een eventuele zwangerschap geldt globaal hetzelfde: is afhankelijk van je klachten nu. Heb je veel klachten, dan kunnen die door de toegenomen belasting op je rug en de verweking van het bindweefsel erger worden. Dat hoeft niet, maar kan wel. Verder hangt het af van eventuele onderliggende oorzaken en bijkomende problemen. In veruit de meeste gevallen zal een vrouw geen extra hinder ondervinden bij een zwangerschap als ze een - lichte - scoliose heeft. Bij ernstige scheefgroei is dat natuurlijk anders.