Wanneer kan je zien dat je herpes hebt?

Ik heb vorige week donderdag wat 'leuk' contact gehad met iemand, ik bespaar details haha, maar nu heb ik een week later een wondje in mn mondhoek, is dat gewoon omdat mn lippen droog waren, ik gaapte en er een scheurtje in kwam, of is het herpes?
Ik weet niks daarover eigenlijk, dus hoe zie je het en na hoeveel dagen 'leuk' contact krijg je het? Of meteen dan?

Ben beetje bang eigenlijk nu dat ik herpes heb..
Het wondje zit in mn mondhoek en je ziet het eigenlijk niet

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Misschien toch wel handig om iets meer details te geven, want als het alleen zoenen is geweest en hij had een koortslip (herpes dus) dan kan zijn dat je het hebt overgenomen. Niets aan te doen, kan ook geen kwaad, is alleen irritant en steekt steeds de kop weer op.

Of ben je bang dat je na de gemeenschap herpes hebt opgelopen? Dat is herpes genitalis. Daar hoef je niets van te merken, maar doorgaans tref je dan blaasjes aan op en in de buurt van het geslacht en niet op de lippen (van je mond dus).

Ik ben geen dokter, maar denk dat ik je wel gerust kan stellen, gezien jouw omschrijving is het gewoon een scheurtje vanwege droge lippen/mondhoeken. Doe er wat vaseline of lippenbalsem op en het is zo weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig:)
Maar dan hoefde ik sws geen details te geven toch haha?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik dacht (net als pipl overigens, had ik niet gezien) ik zet beide mogelijkheden neer, dan kunnen ons de details bespaard blijven! haha

Andere antwoorden (3)

Als het herpes zou zijn dan voel je een branderige, tintelende pijn.
Bijna meteen komen er dan pijnlijke blaasjes. De blaasjes komen in groepjes op, blijven een paar dagen zitten en gaan dan zweren. Daarna worden het korstjes.
Na ong. een week vallen de korstjes af en is de herpes weer genezen. Maar het virus blijft sluimeren en kan na een tijd weer terug de kop opsteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee dankewel :)
herpes simplex ook wel koorsblaar genoemd, uit zich als een soort blaartje op je lip.
dit kan pijnlijk zijn (prikt en voelt strak) en is besmettelijk. als je er eenmaal mee besmet bent blijft het virus voor altijd in je lichaam en bij een mindere weerstand kan dit weer gaan opspelen.
volgens mij is het vrij onschuldig, het kan dus zijn dat je het virus al hebt opgelopen toen je een kleuter was van een zoen van je tante.

wat jij beschrijft lijkt me meer een wondje inderdaad.

Toegevoegd na 3 minuten:
of ben je bang herpes genitalis te hebben opgelopen?
eigenlijk is dit hetzelfde maar zit het zoals de naam al verraad op de genitalien, of het ook opspeelt op en rond mond? ik denk dat het kan, misschien even naar je huis arts? er zijn hele goede zalfjes voor, die de klachten doen ophouden. maar vergeet niet bij beide verdwijnt het nooit uit je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herpes voel je meestal wel aankomen;

"Bij een koortslip heeft u, meestal vrij plotseling, last van kleine, doorzichtige, vochthoudende blaasjes op de lip.
Vooral vlak voor het ontstaan kunt u last hebben van een kloppend, pijnlijk en branderig gevoel. Korte tijd later ontstaan dan blaasjes op de lip die gevuld zijn met vocht".

http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz23.html

Bij een extreem gebrek aan Vitamine B12 echter, gaan de mondhoeken scheuren. Hierdoor kan het zijn, dat je besmet wordt met een bacterie.

http://b12tekortbabbelbox.messageboard.nl/viewtopic.php?t=760