Ik las (zie bronnen) dat niet elk sperma van een man tegen invriezen kan. Welke factoren zouden daarvan de oorzaak kunnen zijn?

Bron: http://www.suma.benik.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=145113

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad. Alleen zaadjes met een sjaaltje om en een mutsje op kunnen ingevroren worden

Antwoorden (2)

De kwaliteit van de spermacellen is dan erg belangrijk als er in het sperma weinig levende of actieve zaadcellen worden aangetroffen is dat minder of niet geschikt voor invriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sperma invriezen is inderdaad mogelijk, om eventueel later alsnog een zwangerschap te kunnen doen ontstaan - zij het langs kunstmatige weg- als er onvruchtbaarheid dreigt. Vaak gebeurt dit als mannen (of zelfs jonge jongens) bijvoorbeeld vanwege een ziekte behandeld of bestraald moeten worden en er is kans dat de vruchtbaarheid aangetast wordt.

Dit moet dan echter wel gaan om zogenaamd 'goed zaad' , omdat er bij het invriezen wel degelijk enige schade kan ontstaan. Niet alle spermacellen overleven de procedure, maar van de miljoenen die er inzitten, overleven er in de regel wel genoeg om vruchtbaar zaad over te houden. Ongeveer 40 % van het levende zaad overleeft de procedure.

Waarom precies weten we niet, maar inderdaad is het ene zaad beter bestand tegen invriezen dan het ander. Of waarom het ene ejaculaat goed bevriest en het andere niet. Domme pech, temperatuurverschillen, verschillen in eiwitsamenstelling ; wie het weet mag het zeggen.

Die 40 % is een gemiddelde, maar het kan ook 80 % of 10 % zijn. En bij 10 % of minder, wordt het moeilijker nog een zwangerschap te bewerkstelligen zonder verder kunst- en vliegwerk. (IVF en ICSI)