Hoe ga je om met het feit dat kinderen pubers worden en zwijgen over sekualiteit?

Ze willen het er niet over hebben!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Lekker samen humor over kijken, Bert visser heeft daar wel leuke shows voor.

Verder als ze iets ouder zijn even vertellen aan de heren waar de condooms liggen (mochten ze willen oefenen, het komt zo raar over als het op het moment suprem niet wil lukken). Wel zorgen voor een flinke voorraad want het moet niet opvallen als ze een paar pakken.

Voor de dames, laat je weten dat ze de pil zo bij de dokter kunnen halen, als ze willen. Maar natuurlijk wel vroeg genoeg, dat ding werkt pas na een tijdje.

Voor de rest heb je leuke boeken en bladen hiervoor, kunnen ze lekker privé mee aan de slag. Wij willen dat toch ook privé houden, nou zij ook.

Laat ze lekker ontwikkelen in hun eigen tempo, niet naar vragen niet over beginnen. Ze zoeken vanzelf hulp als ze dat nodig hebben (ze zijn o.a. door het onderwijs al zo zelfstandig in het informatie zoeken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

als ze het er over willen hebben komen ze daar zelf wel mee
met zo n vragen gaan ze niet graag naar de ouders
er is tegenwoordig zoveel info te vinden op internet dat daar eerst op gekeken wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast denk ik dat het maar net afhankelijk is van hoe je er zelf mee omgaat. Mijn ouders zijn er heel vrij in en denken niet van: "goh, laten we het er nu eens over gaan hebben", maar ze hebben het er vaker over waardoor het laagdrempeliger is, en tja, laat het gesprek vanuit je zoon/dochter zelf komen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humor. Maak grapjes die er iets mee te maken hebben, en voor je het weet heb je er een gesprek over. Ik bedoel natuurlijk niet dat je ranzige moppen moet gaan tappen, maar af en toe een geintje kan best.
En laat duidelijk blijken dat sexualiteit iets 'gewoons' is wat bij het leven hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt een beetje dubbelzinnig,maar: Gewoon over je heen laten kome. Meestal zijn ze al donders goed op de hoogte ,maar willen ze er (nog) niet met de ouders over praten. Meestal gaat dat pas gebeuren,wanneer ze acceptern,dat hun ouders ook seks hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hoe ga je om met het feit
dat kinderen pubers worden
en zwijgen over sekualiteit?"

Als puberende kinderen
zelf niet over 'seksualiteit' willen praten,
dan vind ik dat men die kinderen
moeilijk daartoe kan dwingen;

ook vind ik, dat de puberende kinderen
niet over seksualiteit hoeven te praten;

dát mogen de ouders juist doen;
en dát op een onderwijzende manier,
waarin de ouders aan hen uitlegd,
wat bepaalde acties
voor gevolgen kunnen hebben;
en dát het liefst zo vroeg mogelijk,
opdat men dan de taboe zal vermijden.

Luisteren de pubers niet,
omdat ze liever eigenwijs willen zijn?

Dan vind ik dat ze wijs mogen worden
door hun eigen ervaringen;
want wie niet horen WIL,
die MAG (of MOET?) maar voelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jij soms een heel smal beeldschermpje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Moolkeesje WHAHAHAHAHA;
humor...daar hou ik wel van;
het had idd gekunt,
een heel smal beeldschermpje; maar ik doe het voor mezelf,
opdat ik dan beter
kan teruglezen, schrijven en typen;
en opdat 'een slechte lezer'
het makkelijker/ beter kan lezen...
Ik denk dat er vooral onderling over gesproken wordt met leeftijdsgenoten. En alle informatie die ze zouden willen hebben is toch wel voorhanden.

Het zal een gevoel van schaamte zijn, iets waar je liever niet over praat met je ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze er niet over willen praten, is het slim om het vooral niet af te dwingen. Laat een boek voor pubers over sex slingeren in huis, waarschijnlijk lezen ze daar wel stiekem in en dan help je ze toch.