wat is dit en waar komt dit vandaan? laag zelfbeeld?

het klinkt misschien een beetje raar, en ik vind het zelf ook echt vreemd, maar ik ben bang dat mensen mij 'vies' zullen vinden als ik bijv seks heb of als ik een relatie zou hebben. Ik weet niet waar het vandaan komt, dat is ook mijn vraag..
soms ben ik bijv bang dat ik iets ergs heb meegemaakt op seksueel gebied toen ik jong was, maar ik kan me echter niets daarvan herinneren, dus die kans lijkt me klein.
Toch lijken die 'symptomen' er wel op. Ik voel me altijd bedreigd bij mannen, ik ben bang dat ze me wat aan doen, en stel dat ik iemand echt leuk vind, dan ben ik bang dat andere mensen een afkeer van mij zullen hebben omdat ik ook geniet van het leven.
Maar eigenlijk schaam ik me dan voor mezelf, terwijl het logischerwijs heel normaal is.
weet iemand misschien wat dit is en hoe zoiets kan?? Ik heb wel een laag zelfbeeld dus het zal daar ook wel mee te maken hebben. En vroeger ook wel intimiderende opmerkingen gehad, maar dat hebben zoveel vrouwen wel eens meegemaakt.
verder nog de vraag wat je hier aan kan doen.. ? Ik durf er namelijk echt niet met een bekende over te praten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je even naar de psycholoog...
Kimath
12 jaar geleden
Vervelende situatie, psycholoog lijkt mij ook het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar hoe kan ik zoiets vertellen? Ik schaam me daar echt voor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mel89 Bij een psycholoog kan je juist vertellen wat je wilt. Hij/zij weet hoe dit aan te pakken en zal je gerust stellen. Mogelijk komt de oorzaak naar boven en je krijgt advies om dit weg te halen zodat jij je weer goed voelt.
Dus neem het advies van Kimath en Roland1995 en ga naar de huisarts, deze kan jou doorverwijzen.
En nee, daar is niets geks aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je je niks herinnerd kan je je zelf die herinnering aanpraten, het is dus belangrijk om je zelf er van te overtuigen dat je niet misbruikt bent, want herinneringen worden niet verdrongen dus je bent niet misbruikt en dat moet je goed onthouden anders overtuig je je zelf dat je toch misbruikt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Mel89, Je zelfvertrouwen heeft je in de steek gelaten dus zou ik idd bij de huisarts je verhaal vertellen en die kan jou (als je er behoefte aan hebt) doorverwijzen naar een psycholoog of hypnotherapeut (als je daadwerkelijk wilt weten of je ooit misbruikt bent). Maar angsten zijn te verhelpen dus die van jou ook wel....
Succes ermee

Het beste antwoord

Je hebt kans dat het zomaar over is als je iemand tegenkomt waar je vreselijk verliefd op wordt.
Intussen ben jij net zoveel waard als anderen, en seks hoort bij het gewone leven. De meeste mannen (en vrouwen) doen je niets aan.
Kortom: je kijkt misschien een beetje verkeerd, en angstig, tegen de wereld aan.
Tijd om je zelfvertrouwen op te bouwen, en dat kan heel goed met een therapeut of een training.
Overleg met je huisarts, vraag wat de mogelijkheden zijn en kijk welke vorm je aanspreekt. Let wel: soms is dat net de vorm die je het meeste angst aanjaagt...

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste Mel89,

Ik kan je zo zeggen; als jij je niet kan herinneren dat je wat ernstigs hebt meegemaakt op seksueel vlak, dan is dit ook niet gebeurd. Laat je dan ook niets aanpraten en maak jezelf niet gek.

Intimiderende opmerkingen zijn heel vervelend, maar het zou niet moeten zijn dat het je zo onzeker maakt.

Wat ik opmaak uit je verhaal is dat je nog nooit seks hebt gehad (misschien interpreteer ik dit verkeerd?). Ik kan me voorstellen als dit zo is dat het nog allemaal erg eng lijkt en dat je deze angst hebt. Waarschijnlijk als je wat meer ervaringen opdoet (wanneer jij er aan toe bent!!) op seksueel vlak, zullen deze onzekerheden ook verdwijnen.

Dit soort dingen zijn echt niet gek om te bespreken met bijvoorbeeld een goede vriendin of iemand anders die je vertrouwt. Je zal zien dat jij niet de enige bent die deze gevoelens heeft (gehad).

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik kan je zo zeggen; als jij je niet kan herinneren dat je wat ernstigs hebt meegemaakt op seksueel vlak, dan is dit ook niet gebeurd. Laat je dan ook niets aanpraten en maak jezelf niet gek." Is dat zo denk je? Er zijn zat meisjes en vrouwen die tijdens een verkrachting of aanranding een black-out krijgen. Kinderen die op heel jonge leeftijd (2 - 4 jaar) misbruikt worden maar het zelf niet meer beseffen zouden dus volgens jou niet misbruikt zijn want ze herinneren het zich niet meer? Het lijkt me logisch want van die tijd weet ik ook niet veel meer, o.a. dat ik voor het eerst naar de kleuterschool ging maar het is toch echt gebeurd. Ik vind deze eerste alinea van jou dus niet terecht!