Spiraaltje over datum. Kan het kwaad?

Mijn vriendin heeft een spiraaltje en ze weigert het eruit te laten halen. Kan dit kwaad?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is al bijna 8 maanden over datum!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.9K

Antwoorden (2)

Het is niet goed om een spiraal langer te laten zitten i.v.m de koper wat eraan zit. Dit kan irritatie veroorzaken.
Een mirena spiraal moet je al helemaal op tijd laten vervangen omdat de hormonen in het spiraaltje afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen klachten van het spiraaltje zijn dan kan in overleg met de huisarts of gynaecoloog besloten worden het spiraaltje nog niet te vervangen. Bedenk echter wel, dat geen enkel spiraaltje officieel is toegelaten voor een periode langer dan 5 jaren (behalve de koperspiraaltjes, die mogen zowat 7 à 8 of zelfs 10 jaar in de baarmoeder blijven).