Waarom is alles zo vaag rond seks en porno in Nederland?

Ik vind het raar dat als ik porno wil kijken staat er 18jr of ouder leave of enter. Ik ben nog niet achttien, maar ik klik natuurlijk wel op enter :P. Dat het zo simpel is snap ik niet.

Volgens de wet mag je vrijen vanaf je zestiende. Wanneer je dus zestien jaar bent, en je filmt jezelf. Dan mag je dat dus niet eens kijken.

Waarom mag je als je bijvoorbeeld veertien of vijftien bent geen seks hebben. Bij de meeste pubers is het lichaam er al klaar voor, en sommige pubers van die leeftijd met een vaste relatie hebben er ook behoefte aan. Natuurlijk houd ik mij ook niet aan deze wet :P. Ik ben niet bang dat de politie mijn kamer komt binnenstormen als ik bezig ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het oorspronkelijke idee daarachter - want iedereen weet dat veel mensen al ruim voor hun achttiende seksueel actief worden - is dat je eerst je eigen seksualiteit leert ontdekken en ontwikkelen voor je 'verpest' wordt door de over-stimulatie en karikaturisering van sex door porno.

Het grote gevaar schuilt er namelijk in dat je al jong gaat denken dat wat je ziet ook maar iets met echte seksualiteit te maken heeft.

Even afgezien van het niveauverschil, kun je het vergelijken met gewoon eten en extreem overdreven eten. Als je zelf moet leren koken, begin je met een aardappeltje koken of een eitje bakken. Als je je in die fase al laat ontmoedigen door profs die voortdurend met gerechten komen als met truffels gevulde garnalenhersens of kippentongetjes met liflalfsaus en huppelkuttenpuree ga je wellicht denken dat dat normaal is, dat iedereen altijd zo eet en dat je je elke avond zo moet uitsloven terwijl je in de praktijk toch regelmatig een makkelijke prak op tafel zal gooien - die beslist niet minder hoeft te smaken trouwens.

En we zien het ook duidelijk terug in de jeugd van 'tegenwoordig'; over-geseksualiseerd (door onder andere die porno-industrie) maar niet of nauwelijks voorgelicht. Goed op de hoogte van technieken en fetisjismen voor gevorderden, die die prikkels in perspectief kunnen plaatsen, maar volledig gespeend van enige basiskennis over het uiterlijk en functioneren van een normaal lichaam.

Zo bezien is het helemaal zo gek nog niet dat je porno bewaart voor iemand die op eigen houtje al geeft 'leren koken'. En voor je zegt : "ja, maar je verpest iemand die moet leren koken ook niet door hem Topchef te laten kijken ? '' : die vergelijking gaat niet op. Die krijgt namelijk wél van kinds af aan dagelijks een gewone prak op het bord, kent de normale gang van zaken en ziet dus de overdrijving in het voorbeeld.

Te jong teveel porno kijken is een hele slechte en niet zelden schadelijke invloed op de eigen seksuele ontwikkeling van jongeren. Seks zien (gewone, echte) is nog niet zo'n ramp, bloot evenmin, maar echte keiharde porno, nee, die is bedoeld als stimulans voor ervaringsdeskundigen, niet voor beginners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, wat een geweldig antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je nog een goed recept voor huppelkuttenpuree? Zoja pm me dan.

Andere antwoorden (8)

De eigenaar of webbeheerder mag zijn "waren" in dit geval alleen aan personen van 18 jaar en ouder laten zien. Dus hij geeft dat aan voordat je de site naar binnen gaat. Hij heeft zich dus ingedekt door vooraf te waarschuwen. Dat jij wel gaat kijken is dan natuurlijk niet zijn verantwoording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De internet sites kunnen het niet onmogelijk maken dat je toegang krijgt, maar ze moeten wel een grens stellen. Die grens is dat jij verklaart dat je boven de 18 bent, en daarmee ben jij in overtreding want je verklaart iets wat niet waar is.

Dat je in Nederland vanaf 16 bepaalde films mag kijken betekent overigens niet dat je dat in het buitenland ook mag. Internet is echt internationaal... er staat ook 'leave or enter' en dat is geen Nederlands. De site is dus niet gericht op alleen Nederland, moet dus rekening houden met internationale wetgeving, en in veel landen is 18 jaar de grens.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leave or enter kan ook gewoon zijn omdat de hele browser in het engels is.
Ik denk dat er maar zeer weinig, tot geen, mensen van 14 of 15 jarigen zijn die toe zijn aan sex. Ze denken wel dat ze er aan toe zijn, maar dat zijn ze niet, omdat ze niet realiseren wat het inhoudt. Als je ook kijkt naar verkeringen rond die leeftijd, dan zijn daarvan nog maar zeer weinig over 4 of 5 jaar later
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
jc54
13 jaar geleden
@xGrunt; Ik weet zeker dat er veel kinderen van 14 of 15 jaar oud wel degelijk toe zijn aan seks, al is het alleen maar experimenteel. Pubers van die leeftijd willen zichzelf en het andere geslacht leren kennen. Het gaat dan niet om een vaste relatie, maar puur en alleen om het ontdekken van de seks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ helaas ervaring mee
porno en de seksindustrie zijn natuurlijk 1.

vaak word er misbruik gemaakt van meiden of zelfs kinderen, onder dwang of omdat ze simpelweg niet beter weten. lichamelijk kan iemand wel geslachtsrijp zijn, maar heel veel meiden zijn naïef (denk aan de loverboys bv)
om dit te voorkomen hebben ze de regels in de wetgeving vastgelegd zodat er uitgangspunten zijn zodat iemand strafrechtelijk vervolgt kan worden als er aangetoond kan worden dat iemand daadwerkelijk deze groep misbruikt.

natuurlijk pakken ze je niet op als jij een filmpje zit te kijken, de wetten zijn een uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met 14/15 sex hebt, moet je er eventueel ook op rekenen, kinderen te krijgen en te kunnen verzorgen. Kan je dat niet, moet je geen sex hebben.
Natuurlijk gieren de hormonen op die leeftijd door je lijf en schreeuwt je lichaam om sex, maar dat houdt niet in, dat iedereen met 14/15 toe is aan sex.
De leeftijdsgrens van 18 is internationaal gerelateerd, omdat sommige landen nog conservatiever zijn, minder aan voorlichting doen en dus meer kinderen bij jonge ouders (pubers) geboren worden. De leeftijdgrens is dus (zelf)bescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je op pornosites toegang krijgt door op enter te klikken heeft te maken met je eigen verantwoording wat ik al eerder in antwoorden las. De wet zegt niet dat je vóór je 16e niet mag vrijen maar de wet zegt dat een volwassene van boven de 18 niet mag vrijen met iemand van onder de 16. Dat is iets heel anders. Zonder aanklacht is er echter nog geen misdaad zijn gepleegd. dit heeft niets te maken met het feit dat veel lichamen toe zijn aan seks maar met het beschermen van minderjarigen. Minderjarigen zijn nogal kwetsbaar in deze tijd. Minderjarige meisjes denken vaak aan fijne seks terwijl het bij mannen vaak wellust is. Meestal meisjes maar tegenwoordig ook veel jongens krijgen te maken met misbruik en hier beschermt de wet zich tegen.

Overigens is ieder lichaam klaar voor seks maar het gaat om meer dan lichamelijk contact. Je moet er geestelijk ook klaar voor zijn en dat ben je in feite niet vóór je 16e. Je bent dan nog leerplichtig en je zowel geestelijk als verstandelijk als lichamelijk aan het ontwikkelen. Je bent nog een kind in feite en hebt je hele leven nog voor je om volwassen dingen te doen. Kinderen denken nog niet na vóór ze zoiets doen en maken dan dus veel fouten. Van fouten kun je leren maar een fout maken bij seks kan grote gevolgen hebben voor je toekomst...zowel psychisch en emotioneel als financieel. Het kan grote schade opleveren en hier wil de wet kinderen tegen beschermen omdat kinderen niet in staat zijn dit zelf te kunnen.

Bovendien is het als jongen helemaal niet verboden om jezelf af te trekken maar wel om dit te filmen en op internet te zetten...grote kans dat je filmpje er meteen weer af is en de politie wel aan je deur staat. Filmen mag je jezelf uiteraard wel maar voor eigen gebruik. Zie dit niet als frustratie en het feit dat je zelf moet weten wat je wil...maar als bescherming tegen jezelf. Vreemden in elk land op deze aardbol kunnen met jouw filmpje van jezelf naakt hele vervelende dingen doen die jou erg kunnen schaden. Veel mensen die door hun eigen onhandigheid en onnadenkendheid tevergeefs zijn beschadigd via internet waar de politie veel werk voor heeft moeten doen en dat wil de overheid nu voorkomen door wetten te maken dat mensen zichzelf moeten leren beschermen en zelf verantwoording moeten dragen en de consequenties moeten aanvaarden voor hun eigen onnadenkende en onhandig en onkundig handelen zal ik maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er heel erg aan in welke provincie je woont . Ik woon sinds kort in Limburg en daar is het niet vaag .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Limburgers zijn ook niet zo preuts, calvinistisch opgevoed. De Hollanders hebben de last van boetedoening, hel en verdoemenis. Het is natuurlijk wel goed als er regels zijn. Om jezelf, maar ook anderen te beschermen.
-Waarschijnlijk is dit niet het juiste antwoord dat je graag gehad zou willen hebben op jouw vraag, maar ik meen dit toch te moeten zeggen.
-Wat is er mis met onze maatschappij dat men niet eerst zit de schoonheid van een vrouwen- of mannenlichaam.
-Met respect en fatsoen zien hoe schoon of kunstvormig het lichaam is of kan zijn waar we wel naar aanleg verschillend over kunnen denken.
-Als puber mag je best weten hoe het lichaam van een ander geslacht er uit ziet. Een naaktfiguur moet niet als een taboe; maar als een wonderlijk schoon gezien worden.
-Leer met andere ogen kijken en dat niet alleen de onderste helft van een lichaam het interessante deel van de mens is; maar kijk meer naar de ogen waarop je verliefd op bent, of zoudt kunnen worden.
-Komt er iets meer van; dan is dat een Goddelijk kadootje.
-Puur alleen je gek maken op een geslachtsdeel maakt dat jij je meer aap voelt dan menselijk. Het is een klein verschil in de hersenen met een groot gevolg.
-Als mens kom je klaar in de ogen van de wederhelft.
-Als beginneling oefen je door zelfbevrediging met de fantasie hoe je in de onderste helft kunt indringen in een prachtig lichaam met de mooiste ogen. Hoever dit je later lukt in het echte leven, zal afhangen van de combinatie van je gedrag, gevoel, begrip, fatsoen, opofferings-vermogen, humor en overige bedenkbare eigenschappen.
-Het leven is jouw feestje !