is er medicatie die haar kan helpen?

mijn beste vriendin zit met een heel raar "probleem". ze geeft aan dat ze zich sinds haar menopauze vaak permanent opgewonden voelt (seksueel) zonder enige aanleiding. het is dus niet zo dat ze dit bv. enkel heeft in gezelschap van een man of dergelijke, het gebeurt gewoon tijdens de dag. dat maakt haar erg rusteloos, zij schaamt er zich ook voor. ze heeft een man en een voor haar leeftijd gezond seksueel leven (man is wel vaak op zakenreis maar dat was hij vroeger ook en toen had ze dat niet). masturberen helpt heel even maar geeft ook geen ontlading op langere termijn, volgens haar verergert dit het probleem juist. Ik heb haar geadviseerd naar de dokter te gaan maar dat durft ze niet. Nu dacht ik : misschien moet ze bij die dokter ook niet over deze kwestie beginnen, maar gewoon iets vragen tegen menopauzeklachten. Want volgens mij zal dat er toch iets mee te maken hebben. En dan kan ze misschien om een welbepaalde middel vragen dat ook deze situatie wat kan verlichten. Is er een middel dat naast andere klachten ivm overgang ook dit bestrijdt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach jee, laat haar gewoon haar complete verhaal doen bij de huisarts! Waarschijnlijk is er sprake van een hormonale onbalans, en dat is echt helemaal niets om je voor te schamen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat suzy een punt heeft. door een ander soort pil te geven heeft ze dat probleem niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is niet meer aan de pil... is in de overgang en neemt op dit moment geen extra hormonen.

Het beste antwoord

Ik heb in het blad Psychologie een keer een artikel hierover gelezen. In dat geval was het heel erg, en dat was ook echt een aandoening, een soort ziekte.
Ze zal er toch mee naar de dokter moeten, die heeft heus wel gekkere dingen meegemaakt hoor. Misschien heeft het in haar geval inderdaad met de overgang te maken, misschien iets anders. Maar er is geen huismiddeltje voor, ben ik bang.
Je zou eens op de site van Psychologie kunnen kijken of je dat stukje nog vindt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Even gezocht op de site van Ps. maar je moet inloggen voor het hele artikel. Hier wat ik vond:

Mijn lijf smeekt continu om een orgasme’ - Psychologie Magazine
Artikel, oktober 2008, Pagina 025_1, 1602 woorden
Op een dag kreeg Nicky bijna een orgasme. Zomaar, zonder seks. Het was het begin van een zeldzame zi...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je nog een idee van de naam van die ziekte? lijkt me makkelijker om het te vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okee, gevonden...bedankt

Andere antwoorden (2)

Een verhoogd of verlaagd libido duidt meestal een wisseling in de hormonen aan. Ze is in de menopauze geef je aan, dus hormoonwisseling is dan logisch alleen in de meeste gevallen veroorzaakt het een libidoverlies, niet een stijging.

Er zijn genoeg middelen die overgangsklachten verminderen of ondersteunen gedurende de overgang maar of dat dit echt effect heeft op de hormoonbalans durf ik niet te zeggen.

Ik denk toch dat ze er wijs aan doet om naar een geneacoloog te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hormonale kwestie lijkt me idd.

St.-janskruid tegen opvliegers tijdens de menopauze
Door het dalen van de oestrogeenniveaus ervaren vrouwen tijdens en rond de menopauze symptomen die veroorzaakt worden door vasomotorische instabiliteit, dat wil zeggen dat het vernauwen en verwijden van de bloedvaten verstoord is.
Sommige planten bevatten stoffen die qua structuur en werking identiek zijn aan menselijke hormonen. Eén van die planten is St.-janskruid
Na acht weken vermindert de duur van de opvliegers significant bij vrouwen die St.-janskruid nemen. Zij hebben ook minder vaak opvliegers en bovendien zijn hun opvliegers minder hevig, vergeleken met vrouwen die een placebo nemen.

als je met google zoekt naar hormoonhuishouding en st. janskruid vind je meer info. misschien dat dit kan helpen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, dit gaat toch meer over opvliegers en wat je ertegen kunt doen. De vragenstelster heeft het niet eens over opvliegers? Misschien ligt het aan mij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hormonale huishouding die verstoord word kan voor opvliegers zorgen, maar nog voor veel meer dingen. st.janskruid kan balans brengen hierin. (zie vraag) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb even nagekeken ivm st janskruid, naar verluidt moet je dan wel oppassen met zonlicht.... zal haar dit in ieder geval adviseren, hopelijk is het niet die zeldzame ziekte zoals hieronder beschreven want dan help dat natuurlijk geen moer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
proberen kan altijd, hopelijk maakt het een verschil.
ik denk dat verschil niet binnen een paar weken merkbaar is als het idd de hormonen zijn die dit veroorzaken (hormoonspiegel moet tijd krijgen om zich aan te passen) ik wens je vriendin veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij het beantwoorden van een andere vraag vond ik nog veel meer opties :) hier de link
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/3444-hormonen-hormoonproblemen-tips.html