Als je begint met de anticonceptiepil... [zie beschrijving]

a. wat zijn dan de bijwerkingen?
b. wanneer kun je de pil voor het eerst doorslikken?
c. hoevaak kun je de pil doorslikken en welke bijwerkingen kunnen optreden bij het doorslikken?

Ik wil de pil gaan slikken om m'n menstruatiecyclus te kunnen 'regelen'

eventuele vragen die me nog te binnenschieten voeg ik later toe :)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik lees net op wikipedia dat tijdens de eerste maanden dat je bent begonnen met de pil onregelmatig bloedverlies kan plaatsvinden. Is dit waar en verhoog/ verlaag je de kans hierop als je netjes iedere maand een stopweek inlast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
toen ik voor het eerst begon met de pil, ging ik naar de huisarts. Die legde mij uit hoe het werkte met slikken en de stopweek en dergelijke, en ik kreeg een folder mee met allemaal informatie. Doen ze dat tegenwoordig niet meer? Je huisarts kan deze vragen voor je beantwoorden, en het staat ook in de bijsluiter van de pil.

Antwoorden (1)

Heey, antwoorden op je vragen:

a) Bijwerkingen kunnen o.a. zijn:

* spotting (licht bloedverlies) of doorbraakbloedingen (menstruatie-achtige bloeding), tijdens het innemen van actieve pillen. Dit kan voorkomen als je je pil laat hebt ingenomen of er één vergeten bent. Het kan ook voorkomen dat je niet ongesteld wordt gedurende de eerste 1-3 maanden
* stemmingswisselingen
* hoofdpijn
* misselijkheid
* gevoelige borsten

b) Dit kan direct

c) Dit doorslikken van de pil heeft geen enkel schadelijk gevolg voor je gezondheid, beweren veel artsen. Een onderzoek door Amerikaanse College van Obstetrici en Gynaecologen wijst uit dat zelfs 99 procent van de artsen zegt dat het doorslikken van de pil onschadelijk is.

Ik slik zelf ook al ong. een jaar de pil, ook om mijn menstruatie te kunnen controleren. Ik heb zelf totaal geen last van bijwerkingen...

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog wat voordelen en nadelen van doorslikken op een rijtje:

Voordelen :
- Geen menstruatie (enorm voordeel, al zeg ik het zelf :D)
- Doorslikken heeft geen schadelijke gevolgen
- Het hormoonpeil van het lichaam word stabieler, waardoor menstruatieklachten afnemen.
- Voordeel voor vrouwen met PMS of endometriose
- Besparing op kosten van maandverband en/of tampons

Nadelen:
- Veel vrouwen zien de menstruatie als een zekerheid dat ze niet zwanger zijn, deze zekerheid is weg als je begint met doorslikken.
- Meer kans op doorbraakbloedingen
- Er worden nu meer pillen gebruikt. De kosten die je bespaard op het maandverband/tampons worden dus wel gecompenseerd met hogere kosten van pillen.