Hoe kan je voorkomen dat kinderen op het verkeerde moment de ouderslaapkamer binnenkomen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Deur op slot doen is geen optie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is de deur op slot doen geen optie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Els, dat snap ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien weten jullie het niet, maar de meeste huizen hebben binnen geen sloten op de slaapkamers!

Het beste antwoord

Wat dacht je ervan om ze aan te leren dat je eerst moet aankloppen voor je binnen gaat. Ik heb dat zo bij mijn kinderen ook gedaan. En zelfs nu kloppen ze altijd voor ze naar binnen gaan, maar ik klop ook op hun deur als ik naar binnen wil. Dus gewoon een kwestie van aanwennen, en het geeft wederzijds een gevoel van respect voor je eigen kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door ze duidelijk te maken dat het 'not done' is, alleen bij ziekte o.i.d. Zelf zijn we nooit naar de slaapkamer van m'n ouders gegaan, we wisten heel duidelijk dat je dat gewoon niet deed. Je kan het hen duidelijk maken, tenzij ze nog heel klein zijn, dan zullen ze het nog niet snappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha interessante vraag.

Volgens mij is het heel afhankelijk van de leeftijd van de kids wat hierop het beste antwoord is.

Als ze nog klein zijn (zeg maar tot de jongste 10 is of zo???): Mijn antwoord zou zijn, zorg dat de kans op een verkeerd moment vrijwel nihil is, ik weet het, dat legt je wel beperkingen op maar ik zou zondagmiddag op klaarlichte dag toch ook niet het risico willen lopen dat ze 1x vergeten te kloppen...... En, dan zou ik toch echt een slot op de deur willen hebben, moet er niet aan denken zeg.
(of dat ze het door krijgen en aan de deur gaan liggen luisteren)

Bij grotere kinderen zou ik wel gedragsregels afspreken, bij ons is de slaapkamerdeur bijv nooit dicht. Dan zou ik afspreken dat als hij WEL dicht is dat we dan echt even niet gestoord willen worden tenzij er brand is.
Want je kunt moeilijk je hele prive leven afstemmen op tieners die bij opeens om 2 uur in de nacht thuiskomen.

Ipv een slot evt een haakje?
13 jaar geleden
Door ze op jonge leeftijd dit kenbaar te maken, dat jullie slaapkamer prive is, punt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rood lampje aandoen d.w.z. bezet, niet storen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je ook afvragen "is er een verkeerd moment"?
Als ze jong zijn zullen ze er niet veel achter zoeken en er weinig problemen mee hebben.
Als ze wat ouder zijn kun je ze vertellen wat er gaande is want tegen die tijd zul je ze toch ook e.e.a. moeten voorlichten. En dan ook vragen of ze even willen aankloppen.

En als alternatief kun je natuurlijk een bewegingsmelder ophangen in de gang gekoppeld aan een bel in jullie kamer dan weet je wanneer ze voor de deur staan.