Hoe voorkom ik een terugval na behandeling voor pieker/angststoornis?

Na een tijd therapie te hebben gevolgd, voel ik me nu stukken beter. Ben duidelijk op de goede weg. Alleen bekruipt me soms het gevoel / de angst voor een terugval. Hoe voorkom ik een terugval?

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu in redelijk rustig vaarwater, maar wat als er een tegenslag komt. Hoe weet ik dat ik dat dan aan kan? en niet gelijk weer in mijn oude doen terugval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.5K

Het beste antwoord

Misschien kan je een terugvalpreventieplan opstellen samen met je therapeut? Op die manier kan je samen met je omgeving vroegtijdig signalen herkennen en actie ondernemen. Hopelijk biedt het je het dan wat houvast (en rust) in het dagelijks leven! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je nu weet hoe je moet handelen kan je eerder ingrijpen wanneer je weer wat meer angst krijgt. Ik heb het zelf met een dwangstoornis. Wanneer ik vermoeid ben of niet lekker in mijn vel zit of gestressed ben dan merk ik dat ik weer meer dwanggedachten krijg. Omdat ik er nu juist niet compleet van in paniek raak kan ik mijzelf rustig relativeren en dan weet ik dat ik een stap terug moet nemen. Als je het niet vertrouwd koop dan bach remedie rescue en houdt dit in je zak. Het helpt echt. Althans dat is mijn ervaring. Dus je kan een terug val krijgen maar je laat het niet meer zover komen dat je weer helemaal terug bij af bent. Maar het aller belangrijkste probeer het gevoel van nu te behouden. en praat met iemand over deze angst van terug val dit helpt je beter te relativeren. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een niet goed/ voldoende te beantwoorde vraag.
Je bent nu in rustiger vaarwater gekomen, is dit omdat de situatie is verbeterd, of komt het door de medicijnen waardoor het onderdrukt wordt, of ben je gewoon een stuk genezen?
Bijna altijd zal er tekens weer een terugval komen, maar wel een die telkens steeds minder erg is en zullen de tijden tussen het goed voelen en terugvallen steeds langer gaan duren, zo kruip je langzaam maar zeker uit het dal.
Wordt je betere perioden voornamelijk veroorzaakt door het onderdrukken door medicijnen, dan zal er waarschijnlijk geen terugval komen.
Maar alles is waarschijnlijk, deze vraag moet je echt bij je behandelend arts leggen, die is diegen die jou het beste kent, wacht er niet mee tot je een terugval hebt gekregen , maar doe dit nu, het weten wat je moet doen bij een terugval, helpt je vaak al een terugval te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De angst voor een terugval kan -als er medicatie gebruikt en vooral als er afgebouwd - daarmee samenhangen (reboundeffect).
Ook kan -als de therapie beeindigd gaat worden -daar een soort rouw-gevoelens over ontstaan, een verbintenis die veel voor je betekent gaat dan stoppen en moet je "op eigen kracht "verder.
Dit wekt niet zelden vage tot heftige reacties op, waarvan paniek er een kan zijn.
De goede raad om er met de therapeut over te praten, zou ik opvolgen.
Probleem is vaak dat de therapeut zelden de medicatie voorschrijft, psychiaters zijn soms ook psychotherapeuten maar psychotherapeuten op zich mogen geen medicatie voorschrijven omdat het geen artsen zijn.
Daarom wordt dit -vaak in overleg met de therapeut- door de huisarts gedaan.
Tegenslagen gaan komen, maar je bent sterker geworden, daar mag je op vertrouwen en dat is ook de bedoeling, weest dus niet angstig voor de mogelijke problemen die kunnen komen, laat je rust en vrede je niet ontroven.
In ontspannenheid, lijken problemen niet alleen kleiner, je kan ook beter(e) oplossingen bedenken.
Sterkte..!